Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av attemann
Hej! Har ett problem med hastighetsmätaren 945 -94. Den har fungerat från och till ett tag tills för ca 4 månader sen då den la av helt.
Har mätt givaren till 836 ohm direkt på givaren. Från instrumentet är det även där 836 ohm bak till givaren. Har testat givaren på en annan bil vilket verkade fungera. Mätte även från kontaktstycket från givaren och framåt mot instrumentet och då var värdet stigande hela tiden och över 4000 ohm och på en annan bil jag testade på var det 1,900 ohm, Är det nåt motstånd i instrumentet tro? Har även provat med ett instrument från en 944 -91 men vet ej funktionen på det eller om dem är samma. Har kollat jordpunkt vid framdörr med. Allt detta gjordes under kvällen igår, på hemvägen efter att jag pillat med detta fungerade den ca 2 mil tills jag parkerade och idag på morgonen fungerade den inte alls igen. Någon som har ett tips till mig, skall ombesikta på måndag. Tacksam för svar// Anton
Användarvisningsbild
av Kloge
Ta loss hastighetsmätaren och löd om alla lödningarna. Kolla om kondensatorerna har svällt,då har de tagit julledigt.
Även givaren i bakaxeln och kontaktstycket där kan behöva lite kärlek. Mycket geggigt hjulsprut där som hamnar på kontakten
av NilsO
Om ABS fungerar (lampan lyser inte när man kör) ligger felet med säkerhet i instrumenthuset. För att ABS ska fungera måste nämligen givaren på bakaxeln göra det – annars säger ABS ifrån.

Blir väl en till SAAB så småningo[…]

Att ersätta bensinen som säljs i Sverig[…]

emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat st[…]

Fönsterhiss ur funktion

Kolla kablarna först mellan dörren och k[…]