Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselanddust
Ah, intressant tråd. Jag är i samma läge som dig i stort sett, har ett par månader kvar innan det är dags att ta in offerter. Jag kommer att kolla på samma bilar som dig, men jag lägger nog till A4 och Passat på listan också.

Har haft lite strul med min V70 nu på slutet så jag är lite inne på att byta märke, men jag håller med om att en välutrustad XC70 är svår att motstå, den är i stort sett helt rätt. Det finns dock en utmanare som jag personligen saknar i din lista och det är Passat Alltrack, den är inte riktigt lika råbarkad som en XC70 men i alla tester jag läst mellan dessa två så har Passaten gått segrande ur striden. Men Volvon känns tuffare, hårdare och coolare :-)

Tror jag kommer att välja mellan dessa två i slutändan.
av dst02
Visst BMW är dyr men volvo är INTE billig. Du får dessutom bakhjulsdrift å hur skoj är inte de då?:)
Användarvisningsbild
av jiha
Hej och godkväll!
Audi: testat och utvärderat både standard och Allroad, båda åkte ut redan i kvalet.
Tankar..
- har sett likadan ut i 10 år
- stötig (sportig?)
- sjukt dyra tillbehör, och man behöver kryssa mycket i listan.
- trång (det var nya 3-serien också)

VW: mycket bra bilar. Utvärderade Passat - r-line och Alltrack.
- mycket "bang or the bucks"
- modernare inredning än Volvo (om det finns 1 sak som skulle få mig att inte beställa xc70 DE så är det panelen Crossed alu, fy f@n va de känns pass'e)
- trist att Alltrack bara är 1,5 cm högre än V70
- Stötig (r-line)
- bränsleförbrukning verklig kontra uppgiven
- verkstadsryktet
- bedrövlig ljus kvalitet xenon

Har även testat Mercedes C-klass 220 och dn åkte ut mot Bmw 3-serien av samma anleding som 320:n -storlek.

Med vänlig hälsning,
av Lövet
Passat är en bullerburk i jämförelse med de andra. Den ser bra ut i prislistan och när den står still i hallen men jag tappar suget direkt när den börjar rulla. Dessutom stenhård fjädring och stolar.
av dieselanddust
Jag har kollat väldigt noga på bullersiffrorna när jag läst tester mellan Alltrack och XC70, jag är nämligen väldigt nöjde med ljudkomforten i min V70. Jag tycker faktiskt inte att det ser ut att skilja speciellt mycket om ens något, men det kan ju vara en helt annat sak hur man upplever det med det mänskliga örat jämfört med en bullermätare förstås.

Jag får helt enkelt provköra och se vad jag tycker.

För att återgå till tråden, jag hade tagit Volvon av de tre bilar som listats baserat på att den känns robust, praktiskt och mest prisvärd.
av Herkulez
Hade valt 3-serien om man inte har barnvagnar el. dyl. Gärna x-drive.

- Passat alltid bra och prisvärd, men lika kul som en punk öl på krogen.
- XC:n med panel pass`e och bööölande/råmande motor. Dock bra och praktisk.
- Helt ny 3-serie med klassig drivlina och premium interiör enl. mig
Användarvisningsbild
av kave
520D, men välj till automat.
Med erfarenhet från bägge bilarna så säger jag tvärtom mot andra här som läser specarna:
Vad gället förbrukning lär det inte skilja mycket mellan en manuell XC70 och en 520D
Vad gäller framkomlighet så går 520D överraskande bra i snön. Vi har mycket backar här där fwd bilar blir stående och där susar man bara förbi.
Volvon är ju bättre för en barnfamilj, gigantiskt bagage mot bmw'n. Bättre stereo, bättre klimatanläggning.
BMW'n gör att man känner sig lite "speciell", som att köra en 7-serie eller s-klass.
Gillar du att verkligen köra bil så är det BMW'n.
Användarvisningsbild
av Strebern
Säger såhär: BMW 5-serie går som en dröm! Chassit kan man dock "ignorera", då du endast utnyttjar det <1% av dim körning. Extremt överprissatta options och högt grundpris.

3-serien är också fin, men det är EN LITEN BIL. Hade en BMW 320d som tjänstebil (förra gen.) och den var fruktansvärt tråkig, ingen rolig extrautrustning, fruktansvärd motor (trots att jag hade Promotech trim), lämnade igen den ett halvår i förtid för den var så.... opersonlig och oengagerande.... är nog rätt ord. Superfint chassi, men som sagt, hur ofta kör man skiten ur bilen? <5% garanterat för alla.

Volvo, XC70 är överprissatt (liksom 3- och 5-serien), men känns som en mer personlig och "trevlig" bil (gillar dock inte XC70 personligen, vill jag ha en offroad skulle jag köpa en Q7 eller X5, mycket manligare, och riktig 4-hjulsdrift (iaf X5:an))

Mitt råd: Förstår att du vill byta från XC70 om du haft ett gäng, så varför inte välja en Q7 eller X5?
Användarvisningsbild
av kave
Jag använder då chassiet varje gång jag kör, underbart att slippa vridstyrming, hjulspinn etc som uppstår med en effektstark fwd bil.
Jag gissar att en Q7 eller X5 ligger 300.000 ovanför budget för TS.

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?