Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Titaniumgrå
Titaniumgrå skrev:Voc slutade fungera. Programvara lades in igen.

Nuvarande fel:
Vänster Blis-kamera lyser ofta utan anledning., kamera ska bytas.
Kraftig nedväxling 4-3, ny programvara finns. (Geartronic)
Bilen tillbaka från verkstad.
BLIS: Finns inga felkoder, ingen åtgärd.
Växellåda: Ny programvara inlaggd, verkar nu fungera.
Service PM bagagerumsbelysning: Någon plåt bytt kring armaturen???
Bilens batteri bytt pga av felmeddelande.

Såg sedan (VOC) att bilen var körd 76.6 km under tiden den stod på verkstad. 8.25-11.26 var motorn igång!!!! :???: Lite väl lång provkörning kan tyckas.
av xerys2012
Titaniumgrå skrev: Service PM bagagerumsbelysning: Någon plåt bytt kring armaturen???

Såg sedan (VOC) att bilen var körd 76.6 km under tiden den stod på verkstad. 8.25-11.26 var motorn igång!!!! :???: Lite väl lång provkörning kan tyckas.
Vad var det för strul med bagagerumsbelysningen? Tycker min e totaaalt värdelös. Får ju lysa med mobilen 10 ggr av 10 för att se nått.

nästan 8 mils provkörning?? haha det e fan inte ok. Det e ju soppa för typ 150 spänn! Tycker du ska höra vad de säger om det... :)
Användarvisningsbild
av Titaniumgrå
xerys2012 skrev:
Titaniumgrå skrev: Service PM bagagerumsbelysning: Någon plåt bytt kring armaturen???

Vad var det för strul med bagagerumsbelysningen? Tycker min e totaaalt värdelös. Får ju lysa med mobilen 10 ggr av 10 för att se nått.

nästan 8 mils provkörning?? haha det e fan inte ok. Det e ju soppa för typ 150 spänn! Tycker du ska höra vad de säger om det... :)
Vad jag förstod någon fästplåt som var bytt, tyvärr inget som förbättrar upplysningen.

Jag fick ett epostformulär ang. jag varit på service, där fick dom tydligt veta vad jag tyckte om lång provkörning. Intressant att se om dom hör av sig.
Användarvisningsbild
av Guru
Svårt att verifiera symptom/åtgärder utan provkörning. Hade dom inte verifierat åtgärden utan bara uppdaterat mjukvara utan att veta om det hjälpte hade det knappast varit bättre. Sen tycker jag absolut att man kan diskutera bränslekostnaden. Det har jag gjort tidigare och fick tankat bilen (så mycket som de förbrukat givetvis) med verkstadens kort.
av Raymond
Titaniumgrå skrev:
Titaniumgrå skrev:Voc slutade fungera. Programvara lades in igen.

Nuvarande fel:
Vänster Blis-kamera lyser ofta utan anledning., kamera ska bytas.
Kraftig nedväxling 4-3, ny programvara finns. (Geartronic)
Bilen tillbaka från verkstad.
BLIS: Finns inga felkoder, ingen åtgärd.
Växellåda: Ny programvara inlaggd, verkar nu fungera.
Service PM bagagerumsbelysning: Någon plåt bytt kring armaturen???

Ang. bagageromsbelysningen, så er det en "täckplåt" bak pæra som helt tas bort. Den skapar for mycket varme mot "glaset" så at det kan smelte om det står noe plassert foran lyset og det blir stående på en lengre tid. Jeg hoppades lösningen hadde vært å bytte ut glødlampan mot en LED, men inte.

Ang. Blis, hør om dom kollade efter hotspots på varmefilmen på kameran. Om den er defekt sätts inga felkoder, men kameralinsen kan støras av imma och is. Du kan även kolla detta själv, start bilen och efter 2-3-4-5 minuter skal du tydlig kunne känna at glaset blir varmt (som i varmare en omgivande detaljer).
av RFL
RFL skrev:
XC60 D3 AWD MY12 AUT - 4200 mil (togs ut i Januari)

Har även sett "Nedsatt funktion automatlåda" förra veckan i displayen.
Elmotorerna/Dämparna till bakluckan låter som porten på ett gammalt slott så fort bilen har blivit tvättad. (så har det varit sen bilen var ny)
Båda felen fanns det servicebulletin på och båda åtgärdades i fredags. Lådan känns allmänt lite mjukare nu.
av Antti
V60 awd -12 polestar.Nu vet jag inte om det är fel på bilen.Men när man kör i hastigher över 80 och svänger fram och tillbaka i sidled ärdet som bakvagnen är ledad i en gummisnodd,åker lugntiväg samt likadant tillbaks när den rätar sig.Bakvagnen kollad på volvo då sa de att det kan vara st,dämparna bak annars hittades ej något fel.Ska försöka få dessa utbytta till våren när sommardäcken är på och bilen uppförsig likadant.
Användarvisningsbild
av Guru
Däcken är av extrem betydelse för den sortens manöver du beskriver. Kör 245/40-18" på sommaren och 205/60-16" på vintern och upplever samma sak.

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]