Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rattnalle
Jag har en V40 2003 med två liters motor utan turbo.
Efter att läst en del här på forumet om problem med VVT solenoiden så har jag några frågor.
Som för dom flesta så knackar det specielt vid tomgång och kopplar jag bort kontakten så tystnar det å jag förmodar att det är där felet ligger.
Nu några frågor.
Det finns tydligen två modeller av solenoiden en till turbo modellen o en till motor utan turbo vad är meningen med det?
Vad har den för funktion styr den oljetryck till ventilerna eller vad?
Vad är det som gör att den knackar när den nu inte fungerar som den ska?
Kan man köra utan att ha kontakten inkopplad?
Det verkar vara svårt att få tag i en beg solenoid till motorer utan turbo är dom specielt dåliga?
Om det är så ska man satsa på en ny istället för en beg?
Vad kostar en ny?
Ja många frågor kanske några svar.

Gerry
av rattnalle
rattnalle skrev:Jag har en V40 2003 med två liters motor utan turbo.
Efter att läst en del här på forumet om problem med VVT solenoiden så har jag några frågor.
Som för dom flesta så knackar det specielt vid tomgång och kopplar jag bort kontakten så tystnar det å jag förmodar att det är där felet ligger.
Nu några frågor.
Det finns tydligen två modeller av solenoiden en till turbo modellen o en till motor utan turbo vad är meningen med det?
Vad har den för funktion styr den oljetryck till ventilerna eller vad?
Vad är det som gör att den knackar när den nu inte fungerar som den ska?
Kan man köra utan att ha kontakten inkopplad?
Det verkar vara svårt att få tag i en beg solenoid till motorer utan turbo är dom specielt dåliga?
Om det är så ska man satsa på en ny istället för en beg?
Vad kostar en ny?
Ja många frågor kanske några svar.

Gerry

Jaha dåligt med svar här men nu har jag fått klart för mig att solinoidventilen sällan är broblemet utan det är kamdrevet som måste bytas vilket inte är lika lätt utan kräver verkstad och kostar en slant, för min del 8000:- inklusive drev och kamremsbyte.
Vad som jag inte förstår är att detta VVT drev är så dåligt så det inte håller längre än ca 15000 mil vilket verkar vanligt förekommande.
Borde inte Volvo ta lite ansvar här?
av toffeabacka
Såhär lät min V40 med vvt fel. Men nu har jag haftden på verkstad och fått det fixat. Priset blev 948€ men då fixade de oljaläcka + bytte växellådsolja också.
VVT-Hjulet + Solenoiden kostade 412€

När jag fick bilen tillbaka var den som "ny". Mycket mera drag i bilen! Troligen kommer bränsleförbukningen gå ner också bara jag slutar och trycka på gasen nu när vvt-porblemet är fixat.
:D
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]