Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Tommty
Hej!

Behöver hjälp eller bekräftelse om att göra ett egengjort kupé uttag i bilen, om det funkar som jag har tänkt.

Vet att man kan köpa färdiga kit med kablar från calix och sånt men jag undrar, vad hindrar mig att dra en egen gummikabel och sen sätta en vanlig vägg kontakt i passagerar sidan och en han kontakt på utsidan nånstans på bilen, så det blir nästan som en skarvsladd?
Om detta funkar kan man spara in en slant och sedan få det som man vill, för jag har läst att utanpåliggande motorvärmare är lika med värdelöst på 850 så ingen idé att skarva vidare.

Bilen det är i frågan om är en volvo 850 GLT -97 men la inte tråden i 850 sektionen då det inte egentligen har nån betyldese om modell eller märke.
Sakerna jag har tänkt införskaffa:

http://www.clasohlson.com/se/Pr328785000 vägguttag,jordat,utanpåliggande.
http://www.clasohlson.com/se/Anslutningsdon/Pr328653000 Stickpropp,jordat för utomhusbruk
http://www.clasohlson.com/se/Gummikabel/Pr490269005 Gummikabel för utomhusbruk.
av Amarace
Du får inte dra starkström själv på det viset utan behörighet först och främst, och ska du nu göra sådär så sätt en ett vanligt skarvuttag istället för ett fast uttag, då är det en skarvkabel du satt dit istället.

(en gummikabel får inte användas för fast installation, och du får inte dra fast installation somd et blir med ett uttag som är fastmonterat)

Dom satser som säljs är ju plug and play och kan inte bli fel, därför får man själv montera sånt.
av Tommty
jodå, vet med installationen att dra ny el måste göras av behörig. kan även lägga till att isåfall kommer en pensionerad elektriker göra det.

om jag byter ut gummikabeln mot EKK light då?
av Tommty
för att han visste inte exakt vad som gällde eller behövdes i en bil då fordon inte har samma regler som hushåll.

hans gissning var dock en EKK kabel med tillhörande kontakter
av Amarace
Ta då istället en EKLK som iaf har en skyddsskärm om du tvunget ska göra detta.
Du får ju dock ett annat problem då, isåfall måste du ju sätta ett intag på den kabeln (man ska inte sätta en stickpropp på en sån kabel med enkelledare).

När det gäller nåt som vistas ute så ska man tänka på utomhusbruk så blir det ok, som nån sa, IP44. På en bil får du ju dock fler aspekter, värme från motorn, det kan skava mot plåten genom vibrationer o.s.v. FInns en anledning att motorvärmarkablage har en skyddsspiral.

Tycker du ska skaffa rätt grejjer istället. Borde väl gå att hitta på en skrot.
av Tommty
hmm, kanske ska ta att lägga "göra själv" delen på is lite och kanske söka runt efter beg/skroten.

Vilka modeller av kupe/motorvärmare funkar till 850? har för mig 940'ns funkar?
Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]