Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Har michelin dubbfritt, de är superstabila i +200 km/h
av AmazonKombi
Det ligger nått i VOLVOs reklam :
Har du bra däck? Eller har du rätt däck? :roll:

Man behöver inte köpa dom på VOLVO för det!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Marbas skrev: Men ack så fel jag hade, bilen blev riktigt instabil. När man svänger bilen vid farter över ca 40 km/h, så känns det som om däcken är gjorda av gelé. Det känns som att framvagnen svänger lite, men att bakvagnen hänger med först efter ca 0.5 sekunder. Riktigt obehagligt.

En annan grej gäller väggreppet. Kan inte köra ut från en rondell utan att antispinnen går in, och jag kör inte aggresivt. Vid ett tillfälle skulle jag köra om två bilar, startade i 80 på fyrans växel, gasade lite (inte fullt), och när jag var halvägs om (ca 100 - 110 km/h) så började antispinn lampan blinka, dvs jag tappade greppet på vägen!
/Martin
Vad är det för underlag du pratar om igentligen. Hankook är ju som sagt inte kanon på blankis eller snö.

Är det på blank-is du får släpp i 40 km/h i rondellerna och i 110 på rakorna. Det är väl det du menar antar jag. Det får jag också vid fullgas med Michelin Maxiice.

På torr eller våt asfalt brukar ju hankook hålla i bra och för att få det att släpppa i 110 i motorvägstempo behöver man ju flera hundra hästar till än vad det är i 163 hästarn.
av Marbas
VolvoB20 skrev: Vad är det för underlag du pratar om igentligen. Hankook är ju som sagt inte kanon på blankis eller snö.

Är det på blank-is du får släpp i 40 km/h i rondellerna och i 110 på rakorna. Det är väl det du menar antar jag. Det får jag också vid fullgas med Michelin Maxiice.

På torr eller våt asfalt brukar ju hankook hålla i bra och för att få det att släpppa i 110 i motorvägstempo behöver man ju flera hundra hästar till än vad det är i 163 hästarn.
Bor i södra Småland vilket innebär att underlaget inte var is eller snö (i alla fall nu)... Vid de tillfällen som antispinnen gått in har det varit halvblött, dvs det regnade inte men vägbanan var inte torr, och temperaturen ca 8 - 10 grader.

Jag har haft Hankook tidigare, både som sommar- och vinterdäck (alltid odubbat), och upplevde aldrig detta fenomen då...
Användarvisningsbild
av Bosa
Vi Bilagare har ett färskt test för dubbfria vinterdäck som du kan kika i. Annars så instämmer jag med de som rekommenderat Nokians dubbfria.

I Vi Bilägares test så fick faktiskt Hankook Godkänt men nedslag på sidgrepp och stabilitet. Testet vanns av Gislaved Soft Frost 2.

Länk till testet: http://www.vibilagare.se/Tyretest/Dubbfritt_2006.pdf
av TerSve
Rent teoretiskt så är alla vinterdäck mjukare i stommen. Nya vinterdäck har i regel några millimeter djupare mönsterdjup, samt att de brukar ha mycket mera lameller i mönstret. Därför blir de mer instabila. Lufttryck skall man följa efter hur man kör. Se instruktionsboken. En regel är aldrig under 2,5 bar. Jag brukar tänka så här, om jag skall väjja för ett djur på motorvägen, vad behövs det för lufttryck för att däcken ej skall kränga av fälgen i 130 km/h? Sedan så luftar man kanske däcken inomhus. Lufttemperatur runt 18 grader. Efter det så åker man ut i kalla vintern - 18 grader. Då skall man veta att lufttrycket förändras 0,1 bar/10 grader celcius. Det betyder att lufttrycket i detta fallet sjunker ca 0,4 bar. Alla däcktryck skall alltså mätas i den temperatur som råder, eller så måste man räkna om så att man kompenserar för tempskillnader.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Marbas skrev:
VolvoB20 skrev: Vad är det för underlag du pratar om igentligen. Hankook är ju som sagt inte kanon på blankis eller snö.

Bor i södra Småland vilket innebär att underlaget inte var is eller snö (i alla fall nu)... Vid de tillfällen som antispinnen gått in har det varit halvblött, dvs det regnade inte men vägbanan var inte torr, och temperaturen ca 8 - 10 grader.

Jag har haft Hankook tidigare, både som sommar- och vinterdäck (alltid odubbat), och upplevde aldrig detta fenomen då...
I så fall är det nog knappast släpp utan antispinnen reagerar på att däckmönstret "flexar" lite. Om antispinnen är superkänslig så reagerar den på det och drar av lite.

Det brukar vara ganska vanligt på motorstarka BMW med mjuka friktionsdäck.
Användarvisningsbild
av elmuppo
VolvoB20 skrev:Har michelin dubbfritt, de är superstabila i +200 km/h
samma här. funkar utan problem upp i 250+

//Branx
av Marbas
Ville bara meddela att jag fått på nya Nokian däck istället, och bilen är som klistrad på vägen... Aldrig mer Hankook!

/Marbas
av haxpet
Vinterdäck är nog i allmänhet mindre stabila, jag kör med samma dimmensioner på både sommar som vinter och man känner att vinterdäcken är lite mera vingliga. Men jag kör också med lite lägre tryck i vinterdäcken.

Och jag tycker inte att man ska snåla när man köper däck, det är ju det ända som har kontakt med vägen när du kör, så man kan ju säga att din bil aldrig blir bättre än dom däck som sitter under.

Min fläkt gick igång i september fö[…]

Stötdämpare bak

10 000 kr. hos verkstaden när "konsolen&[…]

Trasig Renault Scenic

Idag kl 16:15 startade jag Renaulten . Gick en kl[…]

I Finland är det 5 år som gäller🙄