Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ChristerN
Fick detta problem för ca ett år sedan på min då nyköpta 09:a med 24 mån MaxiTrygg. Förbannad, klart man skulle ju använda bilen och den var helt död, ringde jag till Bilia som tog emot den redan nästa dag.

Lämnade på morgonen och blev uppringd på eftermiddagen att nu var bilen klar men de hade inte hittat något fel. Batteriet var OK efter mätning och allt såg bra ut. Jag frågade då varför inte programvaran stängt av värmaren som den ska göra och verkarn tyckte det var konstigt. När han funderat ett tag bad han att de skulle få behålla bilen över natten för att starta värmaren nästa morgon. OK sa jag.

Nästa morgon ringde han igen och sa att batteriet var slut och att senaste programvaran för skydd mot för låg spänning inte var laddad. Han bad om ursäkt (!) och jag fick hämta bilen med nytt batteri och uppdaterad programvara senare på eftermiddagen. Sen dess inget problem.
av qwerty
Var strömlös i tisdags, beställde nytt batteri hos volvo igår och hämtade idag. Endera har det tidigare bytts i panik av tidigare ägare eller så har någon vid tillverkningen av bilen fått hjärnsläpp, hur kan man sätta ett 80ah batteri i en diesel med parkeringsvärmare?

så små batterier hör väl mer hemma i en bensinare.
Användarvisningsbild
av kave
Bara att byta batteri, blir billigare än massa felsökning. Var det inte dåligt innan så blev det det av dessa djupurladdningar. Batterierna slits väldigt hårt av att ladda ur så ofta. Kör man oftast kortare sträckor blir det aldrig fulladdat vilket kortar livslängden ännu mer.
Eller menar ni andra att en programvara plötsligt skulle ändrats på en tre år gammal bil?
Användarvisningsbild
av 164E
Batteriet. Jag var tvungen att byta i våras (MY10, 2,4 D) fungerade som det skulle efter uppladdning men dippade snabbt. Vad jag förstått var vissa batterier av sämre kvalité på vissa tillverkningsmånader för MY10 (den MY som TS har?).
Användarvisningsbild
av falcon
hmm jag har inte märkt att batteriet skulle vara dåligt, det som retar mig är att radion "dör" när jag startar bilen är det normalt?
Användarvisningsbild
av Bilnörden
Min bil var stendöd när jag hade haft den parkerad några dagar, under tiden jag jobbade. Ingen värmare på eller något sådant (den står inomhus). Fick ringa assistans, bärgaren kom o startade bilen. Måste boka tid....
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16

Elvinge hade jag redan på VW Corrado f&oum[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]