Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av knicklas
Funderar byta ut bilens (2,4D my10) batteri, då jag inte längre kan lite på originalbatteriet. Kör en hel del dieselvärmare...
Till V70N my08 har OK ett batteri på 95 Ah och ca 800 A. Original i V70II sitter väl 80 Ah och 700 A, eller minns jag fel här?
Skulle vilja ha nåt kraftigare i alla fall - har ni några tips kring detta? Vad ska jag välja?
av svedan
Hej, har Biltema silver-kalcium. Funkar bra. Tror den heter 80-2752, 277x174x177 (lxbxh). 75 Ah. Kostar 999:-
Det är höjden i lådan som hindrar dig från den större modellen. Denna typ har jag haft många år utan att byta.
av Desmodue
Jag har alltid bytt till Varta som jag själv tycker är bäst.
Jag kommer ihåg när jag jobbade som säljare och körde 7 000 mil om året och vi fick det ena efter det andra specialbatteriet monterat.
Det gick åt en del då vi hade fast monterade telefoner modell äldre, radarvarnare osv. När jag bytte till Varta så bytte man inte mer.
Sedan dess sitter det Varta i alla bilja vi har haft.
Jag kan ju ha fel men var för ändra ;-)
av knicklas
Tack för tipsen. OK, höjden begränsar alltså. Hur är det med t.ex. längdmåttet då, går det att smacka i ett längre batteri?
av Rådlös
Det är nog inte så mycket själva namnet utan utförandet som visar om det är ett bra eller dåligt batteri. Men det motsäger ju inte att en fabrik har en tillverkningsprocess och metoder som gör att deras batterier alltid blir bra.
Det viktigaste av allt är dock batteriets skötsel. Det vill säga laddning. Ett batteri kan vara värsta "Power Heavy Extra Super MultiStar LongLife", men utan en fungerande laddning går det att ha ihjäl ett sådant batteri på nolltid.
Först och främst skall man ju titta på yttermåtten. Passar det på plats i min bil? Sitter polerna åt rätt håll? Yttermåttet avgör amperestyrkan. Sedan skall man titta på köldstartkapaciten. Den mäts i CCA. Coold Crank Ampere. Dessvärre finns det 4 - 5 olika mätmetoder, alla är snarlika, men det ger olika siffervärden. Så om man står där i butiken och undrar: Skall jag ta det eller det? Kolla att dom är mätta med samma mätmetod. Nu minns jag inte alla utantill, men det är ett tillägg efter siffrorna DIN, E, SAE och några mer. Det finns ett par färska trådar om detta på forumet. Använd sökordet Köldstartkapacitet och CCA.
Tester i tidningar och annat brukar poängtera: Köp ett batteri av välkänt märke! Och det kanske är rätt, men som sagt, se till att du har en fungerande laddning, och om möjligt, kompletteringsladda när du inte använder bilen på kvällar och helger etc. etc.
av Desmodue
Rådlös skrev:Det är nog inte så mycket själva namnet utan utförandet som visar om det är ett bra eller dåligt batteri. Men det motsäger ju inte att en fabrik har en tillverkningsprocess och metoder som gör att deras batterier alltid blir bra.
Det viktigaste av allt är dock batteriets skötsel. Det vill säga laddning. Ett batteri kan vara värsta "Power Heavy Extra Super MultiStar LongLife", men utan en fungerande laddning går det att ha ihjäl ett sådant batteri på nolltid.
Först och främst skall man ju titta på yttermåtten. Passar det på plats i min bil? Sitter polerna åt rätt håll? Yttermåttet avgör amperestyrkan. Sedan skall man titta på köldstartkapaciten. Den mäts i CCA. Coold Crank Ampere. Dessvärre finns det 4 - 5 olika mätmetoder, alla är snarlika, men det ger olika siffervärden. Så om man står där i butiken och undrar: Skall jag ta det eller det? Kolla att dom är mätta med samma mätmetod. Nu minns jag inte alla utantill, men det är ett tillägg efter siffrorna DIN, E, SAE och några mer. Det finns ett par färska trådar om detta på forumet. Använd sökordet Köldstartkapacitet och CCA.
Tester i tidningar och annat brukar poängtera: Köp ett batteri av välkänt märke! Och det kanske är rätt, men som sagt, se till att du har en fungerande laddning, och om möjligt, kompletteringsladda när du inte använder bilen på kvällar och helger etc. etc.
Namnet kanske inte har betydelse men tillverkanren har större betydelse, det är väl därför vi inte kör rysk bil eller liknande utan Volvo.
Självklart får du vad du betalar för, kvaliteten i tillverkningen, kvalitetskontroll mm. Det är stor skillnad mellan ett billigt batteri och från en kvalitetsmedveten tillverkare. Bara en sådan enkel sak som när Ikea bytte tillverkare av sina gula batteri, förr var det Varta och nu något Kinesiskt företag.
av Kulle
Kolla i manualen vilken kapacitet batteriet skall ha, t.ex 800A, välj ett sådant eller ännu kraftigare, straffar sig lätt på vintern annars.

Hjulskifte i skydd av det allt tidigare mörkr[…]

spridare tätring

Hej Det är möjligt att kopparbrickan ha[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Typen av låsbricka kallas starlock.

lite fånigt fel men kul att det löste s[…]