Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena, ny på forumet och behöver nu er hjälp.

Jag har precis köpt en S40 I (2000) 1,8SE som gått 11000 mil (bytt kamrem v-pump vvt drev).
Den är fin och fräsch förutom ett problem.

När jag gasar så hörs ett knastrande / sprutande ljud från motorrummet. Kan ej beskriva riktigt varifrån.
Ljudet låter som något sprutar i ganska högt tryck, och sprutandet ökar med varvtalet.
Det låter extra mkt i t.ex. 4:ans växel vid ca 60km/h och man gasar på för fullt, än att man är i t.ex. 2ans växel och gasar för fullt.
Detta händer dock inte vid tomgång, eller i neutral. Utan det är alltid när drivlinan är aktiv och växel är i, och man gasar. (har ej testat backen dock :)

Vet någon vad det kan vara? Bränslepump eller? Spridare?
Felsökningstips?
Har min bil OBD2, för isf har jag ELM327 OBD läsare som kanske kan hjälpa med lite siffror?

För övrigt går bilen jättebra och inga andra fel.

Hör av er om ni vill ha mer info om något särskilt så ska jag fixa fram det.
svårt att ligga under huven då man kör,he he-du får kolla alla slangar som går från insugsrör tex lilla slangen som sitter på gaveln bredvid termostathuset den brukar spricka o då får man ett sugljud- så var det på min!
Den har med vevhusventilationen att göra.
jag får ta och kolla igenom alla vacumslangar i helgen...

packningar och grenrör tror jag ej det är då hade det alltid låtit, även i tomgång. Detta är alltså så fort man lägger på drivlinan, dvs att man slänger in en växel och gasar så det blir vrid.

Suget och alla slangar jobbar ju oxå även om växel inte är i... hmmm

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)