NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
persby skrev:Ska lämna in bilen i mrg för hjul inställning.

Vad ska man ha i toe vinkel? mm?
Det sitter hr satts som sänker ca 35mm

Tänkte jag skulle höra med firman va det ställer men ifall det är nån här som vet någe bra mått får den gärna skriva det :)
Toleransen är mellan 0.05º och 0.15º, jag kör med 0.08º.

.
Användarvisningsbild
av f4r33st
ThomasT skrev:
f4r33st skrev:
ThomasT skrev:
Toe ändras när du höjer eller sänker bilen.
efter lite läsning (Oh yea)
Ok toe ändras :P

Men det är fortfarande camber som får däcken att slitas mest på insidan? :P
Jag får nog säga emot dig på den med... 8)

Kör man med ordentlig camber men minimal toe så sliter det knappt något extra på insidan.

.
Happ. :P Vet inte hur mina är inställda, men tror att mina stötdämpare är trötta för sommardäcken var helt sne slitna, och jag för försöka mäta Toe med tumstock, men verkar inte få någon avvikelse så antar att jag inte har någon toe eller så mäter jag fel :P (framsidan av däcken sedan baksidan)

Och jag kan se att däcken lutar inåt, gemfört med en annan v50 (camber)
Användarvisningsbild
av f4r33st
persby skrev:efter lite läsning (Oh yea)
Ok toe ändras :P

Men det är fortfarande camber som får däcken att slitas mest på insidan? :P
Jag får nog säga emot dig på den med... 8)

Kör man med ordentlig camber men minimal toe så sliter det knappt något extra på insidan.

.[/quote]

Ska lämna in bilen i mrg för hjul inställning.

Vad ska man ha i toe vinkel? mm?
Det sitter hr satts som sänker ca 35mm

Tänkte jag skulle höra med firman va det ställer men ifall det är nån här som vet någe bra mått får den gärna skriva det :)[/quote]

Hojta till om hur mycket du får pröjsa för inställningen :P bra o veta för jag behöver göra det snart :P
av persby
Hej!
Blir på måndag istället de hade bekymmer med deras maskin. Den är ny tydligen.
Där jag lämnar skulle jag få ge mellan 700-800 kr mot volvo som ville ha nästan 1500kr gör samma jobb.
Det tyckte jag va lite väll dyrt eftersom man bara kan ställa toe vinkel.
av chassis
Lite kuriosa för den intresserade :)
Är man lite kör-känslig kan man själv testa toe vinkeln.
Kör på rak, plan väg utan sidolutning. Om bilen understyr, känns död och inte riktigt jämn "kring nollan" dvs när du svänger svagt vänster eller höger med känslig hand, har du för lite toe in (eller kanske t o m toe out). Mekanismen bakom detta är följande: Om du t ex svänger vänster vill bilen kränga åt höger och trycket på höger framhjul ökar. Om du då har för stor tendens mot toe out vill högerhjulet som nu dominerar dra bilen tillbaka till rak kurs. Om bilen däremot känns nervös och överstyr för lätt hand kring nollan har du i stället för mycket Toe-in.
Med lite träning och känsla kan nog de flesta lära sig känna hur framvagnen står. Vet inte hur man gör i dagens datoriserade värld men det här är det klassiska sättet att under utvecklingen av en ny bil sätta toe-värdena. De duktiga (dit jag tyvärr inte kan räkna mej) kan känna mycket små skillnader i toe. Långt innan man ser några konstigheter på däckslitage.

Det finns en stark koppling mellan toe och camber. Har för mej att tumregeln är att 1 grad camber skall justeras med 0.1 grad toe, men är inte säker. Det är dessutom däckberoende. Mer negativ camber -> mindre toe in.

Det finns inget generellt svar på hur toe och camber förändras med höjdläget utan det beror på bilmodell/framvagnskonstruktion.

Skulle gissa att alla moderna bilar har negativ camber. Positiv camber uppfanns i bilens barndom för att göra det bekvämare för den hattprydde chauffören att styra bilen.

Håller med ThomasT. Måttligt ökad camber kan mycket väl kompenseras med toe för att inte ge skulderslitage.

med förhoppning att jag inte totalt förvirrat saken. Vare sig för mej själv eller någon annan.

man lever så länge man lär
av RacerfeldtMek
Men asså.. inte är det väl så dyrt att montera justerbara länkarmar!? Jag menar om nu bilen sliter däck så blir det fort dyrt.. om det nu inte ät någon redan gör justerbara, så kan jag säkert göra några.. jag gör ofta till rally/rallycross bilar och en del banracing själv, så svårt är det inte! du kan göra det själv om du är duktig på att svetsa och vet lite om olika kvalitet på material.

MVH
av ptrj
RacerfeldtMek skrev:Men asså.. inte är det väl så dyrt att montera justerbara länkarmar!? Jag menar om nu bilen sliter däck så blir det fort dyrt.. om det nu inte ät någon redan gör justerbara, så kan jag säkert göra några.. jag gör ofta till rally/rallycross bilar och en del banracing själv, så svårt är det inte! du kan göra det själv om du är duktig på att svetsa och vet lite om olika kvalitet på material.

MVH
Suck. Bara hit och bara dit. Har du tagit någon av alla dessa bilar du modifierat till bilprovningen någon gång. Ska bara ta sig igenom med ett godkännande också.
av RacerfeldtMek
Har aldrig vart något problem! bilprovningen kräver inte att det ska vara orginaldelar i en hjulupphängning! Så länge man följer SFRO rekomendationer, men det är ju en självklarhet för det är ju minimikravet om man säger så.
vill du att jag tittar närmare på det, så kan jag göra det!
av berrabus
ptrj skrev:Suck. Bara hit och bara dit. Har du tagit någon av alla dessa bilar du modifierat till bilprovningen någon gång. Ska bara ta sig igenom med ett godkännande också.
Jag har modifierade länkarmar bak på en Audi TT och är aldrig ngn som sagt ngt om detta på bes. Beror säkert lite på hur de är gjorda.

Hade inne min V50 på hjulinställning igår (350 SEK) och enligt dem går det bara att justera toe in/out. Övrigt går inte att göra ngt åt.
av RobbanS40
Man kan justera bakvagnen med vridbara original-bultar som sitter i en balk, men då justerar man Toe och Camber samtidigt.
Men det finns justerbara armar som gör att man kan justera Camber. Se annonserna. Framvagnen vet jag inget om, men har hört att det finns liten mån att justera vid fjäderbenet annars så går det ju alltid att fila upp hålet/hålen för ökad justermån,

Mvh//Robban
Volvo 240 B230F går fettigt

Har du flyttat över spridarna från gaml[…]

Kan även vara värt att lossa innersk&aum[…]

Nordic Plus vs Ultra

Hejsan Vad är egentligen skillnaden mellan No[…]

Jordpunkt V70-12

OK, det var om du skall ge starthjälp med sta[…]