Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Sharkbait
Lucif3r skrev:
Sharkbait skrev:Hur fan kommer detta att sluta?
Skroten kommer få många baksmällda bilar :roll:
Jag hoppas att skroten får in många bilar som är baksmällda, fel att säga så men då kanske dessa ljuskombinationer försvinner.

Vart finns logiken och säkerhetstänket ??

I Uzbekistan har man just introducerat bilbälte så nu får man ta bort resten av säkerhetsutrustning på våra bilar..
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Arbetaren skrev:
Sharkbait skrev:Ursäkta språket men vad är det för jävla belysning på nyare bilar ?!!?

Ta tex en Kia som kommer med LED belysningen fram men bak är det inget som lyser !! Vet inte folk om detta eller är det ett medvetet val av föraren gör? OM det är ett medevetet val så är extremt idiotiskt !! Jag vet inte hur många gånger jag har sett och kommit ifatt bilar som är helt släckta bak.

Sedan finns det väderförhållanden när detta är helt enkelt farligt att åka såhär. Det är just detta jag reagerar över. När det är mörkt ute, när det regnar och det blir ännu mörkare, vid regn när man kommer ifatt bilen och när man kommer ifatt en bil i snörök..

Nu hoppas jag verkligen inte att detta kommer bli standard för alla bilar !! Jag anser att en bil skall synas framifrån och bakifrån, inte enbart fram eller bak !!
Det finns ju alltid de som klagar på förändringar. Om du hade ägt en nyare bil så hade du kanske haft lite mer kunskap. När en ny bil levereras är det oftast inställt på DRL men föraren kan givetvis ändra på det om han/hon önskar. Det är skrämmande vilken okunskap det finns bland bilförare ute på vägarna. Hade en bilförare som låg bakom och blinkade under en lång sträcka. (Trodde nog att min belysning var kass). Belysningen på min bil tänds alltid när det mörknar..sen kan jag hålla med...ser man inte en framförvarande bil ska man inte vara ute och köra!!

Så då ska du inte vara ute heller då när dimman är såpass tjock att man ser ca 50 meter? 20 meters sikt är ännu härligare, och då tycker du det är okej att dina bakljus är avslagna? Hoppas vid gud att du inte ska svänga vid sån väderlek och en lastbil kommer upp i röven på dig...ha en förhoppningsvis siktgod dag!
Användarvisningsbild
av Blixnabb
Det är väl med DRL som med dimljusen, alla tuffa killar skall ha skiten tänt i tid och otid, det ser ju häftigt ut...
Parkera knappen på on och låt den vara där, problemet löst för de flesta.
av Fartdåre
Kom på att jag aldrig haft en bil där bakljuset INTE lyst. De har tänt när man vrider på
tändningen. De har inte gått att stänga av heller.
Kan inte komma på något som är positivt med att bygga bort säkerhet... Kanske
därför man knör in airbags och diverse krockskydd. Så att alla kan ploga rätt i röven på
varandra utan risk för skador....

Grattis!
av raks
Lösningen är inte att sätta ljusreglaget på "on", då tänds inte bara bakljuset utan även xenonljuset.

Bilar med DRL och släckt bakljus har funnits i över 2 år nu, så det finns en hel del bilar ute - och har någon hört talats om en olycka orsakat av detta?
av umekille
Oavsett vilken bil man äger/kör så skall man lära sig hur den fungerar
och hur de olika funktionerna samspelar.
Går inte bortförklara om farbror blå stoppar och du säger
-Det hade jag ingen aning om jag trodde...osv.
av raks
Men vilka typer av olyckor pratar vi om? Är det i stadsmiljö och låg hastighet eller på landsväg där man hinner ifatt en bil utan bakljus?

Jag försöker förstå problemet, jag har inte haft några problem med det och jag har inte heller märkt av att andra har problem att se min bil.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 57
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]