Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Guffe
gaggi77 skrev:Tändspole, tändstift, tändkablar, spjällhuset, LLM, magnetventil. Några felkoder?
Gjorde ett nytt test idag när jag skulle åka hem från jobbet. tryckte gaspedalen i botten. bilen började axa då den började hacka sig fram och något i motorutrymmet började slå ungefär som att ett spjäll skulle öppna och stänga släppte jag på gasen jämnt lite så kom jag förbi detta läge och motorn axade iväg utan att hacka men direkt jag tar gasen i botten så börjar den hacka och nått som sagt slår inne i motorutrymmet.

Som sagt innan så är magnetventil bytt för 2 dagar sen, tändstiften är bytta för 500 mil sen, och 2 av 5 tändspolar är bytta av mig, kanske är fel på nån mer? på tisdag så skall den in på verkstad för rengörning av spjällhus samt LLM så får se vad som händer efter detta. men har en känsla att det inte är något av detta som är orsaken. tror mer på tändspole eller tändkablarna, skyddsrören som skall vara runt tändkablarna är söndervittrade har inte kollat dom till 100 % än om nån kabel är ev. skadad. skall göra detta imorgon har jag tänkt i dagsljus.
av Guffe
Igår när jag var på väg hem från jobbet så störde jag mig på att den motade som bara faan vid gaspådrag. så tryckte gasen i botten för att se om det släppte. smällde då till i motorutrymmet och motorn började låta som faan ungefär som grenrörspackningen skulle ha gått sönder, var ungefär -16 grader ute när detta hände, bilen började hacka fram som faan och ville inte hålla igång på tomgång. fick starta bilen flera ggr på väg hem. sedan när jag sovit efter mitt nattskift så åkte jag till verkstaden där jag hade bokad tid kl. 14. när jag skulle åka dit så kom jag inte långt från huset då det inte gick på något sätt att starta bilen. började tänka på att jag är nog tvungen att bärga bilen till verkstan. men eftersom det lät som det var luft relaterat så drog jag ur kabeln till luftmassemätarens givare och lyckade då få igång bilen så jag kunde åka till verkstan, efter 2 timmar på verkstad så var det konstaterat att röret mellan intercooler och spjällhus hade gått sönder.. alltså laddluften / intercooler rör

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&r ... d=22626946

kollade man på röret så kan man tydligt se att det varit hål på detta rör en längre tid alltså den har drag tjuvluft och detta kunde de inte hitta på Helmia i Karlstad fast de hade gjort ett trycktest på hela systemet. men men tror ni att detta läckage är orsaken till mina problem ?. har nämnligen inte bytt detta rör än då denna verkstaden inte hade reservdelar hemma så byte görs först imorgon, när de ändå hade nere detta rör så plockade dom loss spjällhuset och gjorde rent detta och de sa att det var mycket skitigt skall passa på att göra rent luftmassegivaren samtidigt innan vi kör igång bilen imorgon. faan alltså hoppas nu att när vi startar bilen imorgon att den går som en klocka, det är jag värd efter alla problem, återkommer imorgon med svar hur det gick
Användarvisningsbild
av gaggi77
Det är klart att motor mår dåligt av tjuvluft. Luftmassemätaren mäter hur mycket luft kommer in vid gaspådraget och när du släpper gaspedalen så går övertrycket tillbaka då LLM mäter igen och lamdasondor mäter också avgaserna. Om luften försvinner nån annastans så mjukvaran känner till det och reagerar som i ditt fall, hoppas jag :) Med rensad spjällhus och LLM, med nytt rör kommer den att fungera fint. :D Längtar att höra hur det gick!
av Guffe
Har fått tillbaka bilen. men besviken som vanligt när det gäller denna bil. nu är iaf allt fixat men den fungerar inte ändå som den skall. På tomgång så går den nu ner så lågt att den nästan dör direkt. har svårt att hålla igång motorn, var lite svårt att testa motorn ordentligt då det snöar som faan här i karlstad. så kan inte säga om den motar nått på gaspådrag. men min tanke ang. att inte motorn orkar hålla igång på tomgång är.. Har det hänt nått med luftmassemätaren eftersom dom har gjort rent givaren. vet att den är mycket känslig och måste göras rent på rätt sätt, mitt nästa test nu är att dra ur kabeln till givaren för att se om bilen beter sig likadant som om den är inkopplad för att utesluta om det är LLM som är felorsaken. bilen stoppade 3 ggr på vägen hem när jag kom till korsningar, hade säkert stannat mera om jag inte hade gasat med flit för att hålla igång den.
av Guffe
Var ute nyss och åkte med bilen. Drog ur kontakten till LMM och bilen går stabilt på tomgång den känns piggare när man kör åxå. Det som hände dock var att orange motorlampan tände sig och att larmet kom motorservice erfordras eller nått i den stilen. Var tror ni är det LMM som har lagt av?
av Voffeljärn
Guffe skrev:Var ute nyss och åkte med bilen. Drog ur kontakten till LMM och bilen går stabilt på tomgång den känns piggare när man kör åxå. Det som hände dock var att orange motorlampan tände sig och att larmet kom motorservice erfordras eller nått i den stilen. Var tror ni är det LMM som har lagt av?
Jag har en exakt likadan som Du har som andrabil med exakt samma problem. Den har gått drygt 26.000mil. Pratade med min verkstad och de är helt säkra på att det är spjällhuset som behöver rengöras (ca 1100:-). Vill det sig illa behöver det bytas (ca 7000:-). Det har de tydligen gjort flera gånger.
En jag jobbar med hade samma problem och tydligen bytte Volvo spjällhusen på goodwill om det var trasigt. Då borde det ju gälla nu också tycker man.
Knacksensorerna har även löst ut på min men det gör de då motorstyrningen uppfattar det låga varvet (500rpm) och uppvarvningen som en knackning.
Det jag skulle blivit mest förbannad på om jag var du var den första verkstaden som hävdade att motorn var slut. De går lätt 40.000mil om oljan är bytt enligt serviceintervallen.
Dessutom har jag ett litet malande ljud i högerkurvor helst nedför. Men det trodde de var att en bromsskiva tar i en bromssköld. Innan jag fattade det hade jag bytt båda framhjulslagren
av Guffe
Voffeljärn skrev:
Guffe skrev:Var ute nyss och åkte med bilen. Drog ur kontakten till LMM och bilen går stabilt på tomgång den känns piggare när man kör åxå. Det som hände dock var att orange motorlampan tände sig och att larmet kom motorservice erfordras eller nått i den stilen. Var tror ni är det LMM som har lagt av?
Jag har en exakt likadan som Du har som andrabil med exakt samma problem. Den har gått drygt 26.000mil. Pratade med min verkstad och de är helt säkra på att det är spjällhuset som behöver rengöras (ca 1100:-). Vill det sig illa behöver det bytas (ca 7000:-). Det har de tydligen gjort flera gånger.
En jag jobbar med hade samma problem och tydligen bytte Volvo spjällhusen på goodwill om det var trasigt. Då borde det ju gälla nu också tycker man.
Knacksensorerna har även löst ut på min men det gör de då motorstyrningen uppfattar det låga varvet (500rpm) och uppvarvningen som en knackning.
Det jag skulle blivit mest förbannad på om jag var du var den första verkstaden som hävdade att motorn var slut. De går lätt 40.000mil om oljan är bytt enligt serviceintervallen.
Dessutom har jag ett litet malande ljud i högerkurvor helst nedför. Men det trodde de var att en bromsskiva tar i en bromssköld. Innan jag fattade det hade jag bytt båda framhjulslagren
Spjällhuset är rengjort utan resultat. kollade på hur fint det blev innan dom satte tillbaka huset, men när dom var färdiga så sa mekanikern att har jag otur så måste spjällhus bytas ändå, har sa att det går att skicka iväg sitt gamla spjällhus till nån firma och få ett nyrenoverat tillbaka i utbyte för 2000-2500 kr. nån som har hört talas om detta ? skall jag vara ärlig så börjar jag tröttna på denna jävla skitbil, var min första men kanske min sista volvo jag köper
Användarvisningsbild
av greeeken
Guffe skrev:
Voffeljärn skrev:
Spjällhuset är rengjort utan resultat. kollade på hur fint det blev innan dom satte tillbaka huset, men när dom var färdiga så sa mekanikern att har jag otur så måste spjällhus bytas ändå, har sa att det går att skicka iväg sitt gamla spjällhus till nån firma och få ett nyrenoverat tillbaka i utbyte för 2000-2500 kr. nån som har hört talas om detta ? skall jag vara ärlig så börjar jag tröttna på denna jävla skitbil, var min första men kanske min sista volvo jag köper

gasspjället är ju vanligt på 01 bilar
Renovera gasspjäll är det mågna här på forumet som vet
Tex : http://www.actronics.eu/sv/producten_ov ... llhus.html ELLER http://www.atech2.com/
av Voffeljärn
Spjällhuset är rengjort utan resultat. kollade på hur fint det blev innan dom satte tillbaka huset, men när dom var färdiga så sa mekanikern att har jag otur så måste spjällhus bytas ändå, har sa att det går att skicka iväg sitt gamla spjällhus till nån firma och få ett nyrenoverat tillbaka i utbyte för 2000-2500 kr. nån som har hört talas om detta ? skall jag vara ärlig så börjar jag tröttna på denna jävla skitbil, var min första men kanske min sista volvo jag köper[/quote]

gasspjället är ju vanligt på 01 bilar
Renovera gasspjäll är det mågna här på forumet som vet
Tex : http://www.actronics.eu/sv/producten_ov ... llhus.html ELLER http://www.atech2.com/[/quote]

Aha. Ja då lär jag ju åka på byte där. Borde ju Volvo stå för nu också då det var ett fabrikationsfel.
Men i ärlighetens namn går det att leva med det.
Är det någon som bytt spjäll som vet om det blev bra då?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Diameterskillnaden på hjulet blir stor vid R[…]

Kloka tankar! Även om min bil är lastgam[…]

Relä K uppbrunnet.

Sitter där ett relä med 87 och 87b m&ari[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]