Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Är det en sådan här modell du menar? http://www.veterandelar.net/Produkt?Ide ... 2&m=1&hid=
Den är avsedd att sitta på den slangen som går från undre delen av kylaren in i motorn. OBS! Endast ett bildexempel. Du kan säker köpa den där det passar dig bäst.
Det finns som du ser i tre storlekar. Nu är detta en sida för traktorer, men det är samma sak på personbilar. Om du går till en välrennomerad butik, så vet dom vad du skall ha. Köper du över nätet så har ju alla ställen med självaktning en Kundtjänst och Kontakta Oss.
Det har blivit lite begreppsförvirring numera. Det finns ju avancerade slangvärmare som kopplas på slangarna till kupévärmen och ibland har dom t.o.m en cirkulatinspump. Dom heter också slangvärmare, men är i en högre prisklass. Någon språkintresserad borde gripa in här och särskilja dom här två modellerna med språkets hjälp. Man kanske skulle säga Slanginsticksvärmare för den här modellen i länken och Separat slangvärmare för den andra modellen eftersom det ofta är en frihängande "burk" vid sidan om.

Den i länken ser lite underlig ut för den oinvigde. Det smalare röret är bara en skyddsmantel så att värmeslingan inte bränner hål på slangen. Det är det tjockare röret som gäller. Slanginsticksvärmarna kom redan i början på 60-talet. Då var dom av en universaltyp och skulle passa dom flesta personbilar.
Rådlös skrev:Är det en sådan här modell du menar? http://www.veterandelar.net/Produkt?Ide ... 2&m=1&hid=
Den är avsedd att sitta på den slangen som går från undre delen av kylaren in i motorn. OBS! Endast ett bildexempel. Du kan säker köpa den där det passar dig bäst.

Den i länken ser lite underlig ut för den oinvigde. Det smalare röret är bara en skyddsmantel så att värmeslingan inte bränner hål på slangen. Det är det tjockare röret som gäller. Slanginsticksvärmarna kom redan i början på 60-talet. Då var dom av en universaltyp och skulle passa dom flesta personbilar.
Den finns på Biltema också, har jag för mig. Sitter monterad mot (in i) vattenpumpen. Kolla bara så den inte tar i några rörliga delar. Då sätter du bara befintlig slang i ena änden och en kort slangstump (ev kapad slang) mellan pumpen och värmaren.

Mvh
Lennart
enduro skrev:hallå!
då jag alldrig gjort nå liknande så tänkte ja höra med er om hur man får ut frostpluggen?
tänkte montera motorvärmare.volvo 945-96 ltt

mvh patrik
Har en 97:a och på den sitter blockvärmaren väldigt bra till, på motorns vänstra sida - lätt åtkomlig, alltså väldigt lättarbetat och synligt
När jag tog bort min frostplugg, så borrade jag ett hål i mitten, men det var hopplöst att bända ut den eller liknade lösningar. Tillslut tog jag en glidhammare och en liten krok i frostpluggshålet. Ett par slag, så var pluggen ute

Köpte min på Mekonomen av känt fabrikat

(på äldre 740 sitter den på högersidan - alltså trångt)
triumph00 skrev:
(på äldre 740 sitter den på högersidan - alltså trångt)
Väldigt trångt. Rena straffarbetet. Bytte värmaren (den gamla hade "bränt sönder") för någon vecka sedan, utan att ta bort främre avgasrör, det är inget för en "nybörjare". Vet inte om det är "sämre" med plats på B234-an än på den vanliga 230-in. Turbon vet jag inget om, borde inte vara mer plats i alla fall.

Mvh
Lennart
enduro skrev:tänkte köpa biltemas slangvärmare,för har ingen lust att lägga ut 800kr på en.men ja vet ju inte om biltemas storlekar passar min!
Ska du köpa en på Biltema så säljer dom ju vattenpumpar också. Det är ju "bara och låna" en vattenpump och jämföra....Det kan dom väl inte ha något emot. Dom har ju kylarslang också.

Mvh
Lennart
biltema har ingen som passar till 7/9 serien kollade för ett par veckor sedan och det slutade med en dyr slangvärmare från mekonomen som dock fugerar utmärkt
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]