NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoXC90
Jag har en V50 -07. När det var dags att byta till vinterdäck råkade jag dra av en pinnbult höger fram.
Efter lite efterforskning så märkte jag att det inte gick att köpa lösa pinnbultar till V50, men det är visst samma som Ford har på någon av sina bilar. Så jag köpte en sådan pinnbult, tog av däck och bromsok och försökte få bort den gamla pinnbulten och sätta in den nya. Men jag fick inte ut den gamla, huvudet på pinnbulten tog i så den gick inte att ta ut. Det är ungefär 3 mm som tar emot.

Vet ni hur jag skall göra för att byta pinnbulten?
Hur mycket behöver man skruva isär? Beskriv gärna noga då jag inte är så jätteduktig.
Användarvisningsbild
av hollan
såga av skallen med en vinkelslip alt så kapar du så långt in mot skivan de går och slår in de sista med ett dorn
av VolvoXC90
Pinnbulten har gått av så nära skivan det går. Jag försökte banka ut den men skallen tog emot något på andra sidan. Jag försökte komma åt med vinkelslip men det var så tight, och om jag nu fått ut den gamla pinnbulten hur skall jag få in den nya?

Men alternativet för att få ut den gamla verkar då vara att slipa ner huvudet med något mindre än med en vinkelslip då? Har ni några tips på vad för något?

Sedan läste jag någon som när han satt dit den nya pinnbulten så slipade han ner någon sida på dkallen på den nya.

Är det mycket skruva för att få av hela grejen där pinnbultarns sitter?
Jag försökte få av bromsskivan men den satt ju stenhårt....
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]