Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#702621
MrMupp skrev: Mitt råd till Upplands Motor, vad det nu kan vara värt, är att gå tillbaks till en mer traditionell modell med en ansvarig verkstadschef som håller ihop verksamheten. Och med servicebokningsansvariga rådgivare som håller i bokningsdelen. Mekarna mekar, varken mer eller mindre.
Det är ju volvos modell att ta bort "servicerådgivare" och inget som är unikt för upplands motor. Jag tycker dock till skillnad mot dig att konceptet är rätt, en servicerådgivare eller vad dom nu kallas som inte fattar något som in sin tur skall prata med mecken och förklara ställer bara till problem, i allafall har det gjort det för mig. Jag vill prata med han som skall göra jobbet, oavsett hur jag är klädd för stunden. Jag har aldrig hittils(?) blivit nedstänkt på verkstadsgolvet.

/Martin
av Andis
#702622
Här ett litet inlägg om sälj psykologi

Måste säga att jag är jätte imponerad av dessa större bil verkstäder.

Att dom lyckas få privat personer att betala såna summor för servisar.
Kanske inte en ren service men så fort det frångår och blir extra jobb så springer notan i taket. Särskilt som det jämt klagas så mycket på dessa större anläggningar är det ju ännu mer imponerande.

Till mycket är klagomålen också berättigade så det här är inget försvar för verkstäderna.

Om jag lämnar in en bil brukar det alltid vara på mindre märkes verkstad om det är ett svårt fel, då jag tycker det känns som man får bättre kontakt med dom på såna ställen. Samt man slipper det här att det spårar ur och blir fantasi summor för reprationen.

Men det är verkligen olika i olika branscher.
I min bransch (fastighetsförvaltning) gör man helt enkelt inte jobb till privat personer. Då det alltid anses för dyrt av privat kunder. I alla fall dom flesta som gör att man anser det inte värt att lägga tid på att ge pris efter att man alltid blivit övervunnen av någon skum firma från utlandet som gör det för 1/4 av svenska priset. Då dom firmorna troligen inte behöver belata skatt eller följa svenska lagar. Men dom har tydligen hållit sig ifrån bil svängen än så länge. Lustigt egentligen att dom inte har gett sig in i den svängen. Kanske inte rättvist men så blir det tar tid att göra irordning ett rättvist pris och blir det sen alltid nej då säger man nej direkt i stället och hänvisar till att vi jobbar bara åt företag.

Men ändå lite lustigt att så många är berädda att lägga upp såna pengar på att sköta sina bilar på dessa större anläggningar. Bilverstäderna dom större har ju ofta samma prislista som att anlita en advokat Och dom är verkligen dyra i drift.

Men är det en mindre verkstad så anses det för dyrt att köra samma prislista som dom stora kör av deras kunder. Har en kompis som har plåt och lack verstad han får många bilar som kunden vill ha lagad men domstörre vill ha för mycket för att laga och då körs dom till honom för han är mindre och får således nöja sig med lägger Tim taxa som gör att då kommer priset under den gräns för vad bilen lagas i stället för att skrotas. Lite info från den branschen alla kör samma programm i den svängen som räknar ut priset för reprationen. Sen kan man ha olika Tim taxa tillförhandlad vad man får ha och då blir priset olika mellan verkstäderna men jobbet ska utföras på samma sätt ändå. Därav som han säger till kunderna jag får bara lacka så här för försäkringsbolaget. Ska mer lackas måste du betala det själv. Oftast ett inte popis svar. Men som han säger skulle gärna vilja göra som kunden vill ibland men får inte och vill inte äventyra aktoriseringen.

Ja det var lite allmänt om sälj psykologi.

Var rädda om era bilar.
Med vänlig hälsning,
Andis
av Andis
#702623
MartinS skrev:
MrMupp skrev: Mitt råd till Upplands Motor, vad det nu kan vara värt, är att gå tillbaks till en mer traditionell modell med en ansvarig verkstadschef som håller ihop verksamheten. Och med servicebokningsansvariga rådgivare som håller i bokningsdelen. Mekarna mekar, varken mer eller mindre.
Det är ju volvos modell att ta bort "servicerådgivare" och inget som är unikt för upplands motor. Jag tycker dock till skillnad mot dig att konceptet är rätt, en servicerådgivare eller vad dom nu kallas som inte fattar något som in sin tur skall prata med mecken och förklara ställer bara till problem, i allafall har det gjort det för mig. Jag vill prata med han som skall göra jobbet, oavsett hur jag är klädd för stunden. Jag har aldrig hittils(?) blivit nedstänkt på verkstadsgolvet.

/Martin

Imponerad att man får gå in i verkstaden på Volvo.

Ska vi kunder vara tacksamma för. Kan nämna att det får man inte på Mercedes.
Och när bilen står där inne med ett prisförslag på 65000 kr isärplockad och du inte får gå med in. Då är det inte kul. En kund till mig som var med om det. Var med honom dit för att hämta den och bogsera den till mindre specialist verkstad.

Som en kund sa till min kund där känns inte så bra nu att lämna in bilen när du bogserar den härifrån.

Så Volvos modell på den punkten tror jag med är rätt. Med att man får gå in och prata direkt med mekanikern. Blir så vanskligt när informationen går i andra steg hela tiden vad som egentligen sägs.

Med vänlig hälsning,
Andis
av MrMupp
#702641
Jag är tjänstebilsförare.

Problemet när mekarna ska vara allt i allo, är att administrationen blir kaos. Delar glöms att beställas, bokningar kommer bort osv.

Jo det är väl skillnad på vad man vill få ut av verkstan. För min del önskar jag att man kunde lämna in bilen på morgonen och få tillbaks en klar bil på eftermiddagen. Inte 3 dagar på verkstan på 2 anläggningar varav hyrbilen täckte första dagen, därefter enbart tack vare en flink säljare lyckades jag slippa kuska kommunalt till verkstan. Är bilen klar? Nej, meken hade glömt beställa delar...

2 månadar från första besök, jobbet är fortfarande inte klart.

Fina grejor.
Användarvisningsbild
av MartinS
#702642
MrMupp skrev:Jag är tjänstebilsförare.

Problemet när mekarna ska vara allt i allo, är att administrationen blir kaos. Delar glöms att beställas, bokningar kommer bort osv.

Jo det är väl skillnad på vad man vill få ut av verkstan. För min del önskar jag att man kunde lämna in bilen på morgonen och få tillbaks en klar bil på eftermiddagen. Inte 3 dagar på verkstan på 2 anläggningar varav hyrbilen täckte första dagen, därefter enbart tack vare en flink säljare lyckades jag slippa kuska kommunalt till verkstan. Är bilen klar? Nej, meken hade glömt beställa delar...

2 månadar från första besök, jobbet är fortfarande inte klart.

Fina grejor.
Allt hänger ju på din mekaniker, är han kass blir totalupplevelsen kass. Förut kunde en kass servicerådgivare räddas av en bra mekaniker och vise versa.

Har du hittat en bra meck fungerar det ju oändligt mycket bättre än en servicerådgivare och en okänd meck i bakgrunden.

/Martin
av Andis
#702813
MrMupp skrev:Jag är tjänstebilsförare.

Problemet när mekarna ska vara allt i allo, är att administrationen blir kaos. Delar glöms att beställas, bokningar kommer bort osv.

Jo det är väl skillnad på vad man vill få ut av verkstan. För min del önskar jag att man kunde lämna in bilen på morgonen och få tillbaks en klar bil på eftermiddagen. Inte 3 dagar på verkstan på 2 anläggningar varav hyrbilen täckte första dagen, därefter enbart tack vare en flink säljare lyckades jag slippa kuska kommunalt till verkstan. Är bilen klar? Nej, meken hade glömt beställa delar...

2 månadar från första besök, jobbet är fortfarande inte klart.

Fina grejor.
Ja förstår vad du menar. Är ju inte kul om man verkligen behöver bilen snabbt.

Säger så här synd att du inte bor i staterna. Vilka verkstäder det finns där.

Vi var på Norris Ford förra året en enorm anläggning och dom hade drive in service.
Då pratar vi inte en mottagare utan en hel bunt små kurer med service mottagare. Som var enormt trevliga.

Sen kördes bilen vidare in i verkstad som var stor som en flyghangar.
Vi fick gå in i ett fika rum med fika och tv och trevliga amerikaner.

Nu var felet på den bilen vi var där med lite komplicerat, en larm firma hade klippt sönder halva el systemet i ett desperat försök att få igång bilen efter en misslyckad larm installation.

Då kommer en förman in från verkstad och är mycket bekymrad säger " vi kommer nog inte hinna få klart den så snabbt att vi kan låta er sitta här, kan vi köra er någonstans? "

Denna bil skulle med båten till Sverige. Då sa förmannen inga problem vi är vana att köra bilar till hamnen vi fixar den och kör den till båten. Sen fick vi lift av en trevlig amerikanska som körde oss i en minibuss till flyget.

Dom kunde det där med enkel service. :D

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av ThomasT
#706095
ThomasT skrev:Jag hade ju bilen inne för service samt ett nyckelbyte...

I morse slog det mig att jag skulle kontrollera så de raderat den gamla nyckeln som de kasserade iom att den var paj...
Inte då... 3st nycklar registrerade i bilen... f_n, bara att ringa och boka ny tid... :(

.
Hur svårt kan det vara...

Jag hade bokat in nyckelradering till kl12.00 och kliver på klockslaget in genom dörrarna, går fram till kassan och lämnar ifrån mig nycklarna. Då vill de att jag ska signera en arbetsorder á nästan 500kr ??:-/ Jag förklarar att jag inte tänker betala något för detta och killen tar tillbaka pappret, och jag får något inlämningskvitto i stället. Kilar iväg och käkar bjudlunch(lunchresturangen skall ha en eloge, riktigt bra!) och jag kommer tillbaka 40minuter senare för att hitta bilen inkörd, men inte påbörjad... Får vänta ytterligare en 15-20min innan den är klar, och när jag ska hämta nycklarna så vill de ha betalt igen!?! Denna gång drygt 800kr... Jag får igen förklara att jag inte tänker betala något...

Som sagt, hur svårt kan det vara?
av Andis
#706104
ThomasT skrev:
ThomasT skrev:Jag hade ju bilen inne för service samt ett nyckelbyte...

I morse slog det mig att jag skulle kontrollera så de raderat den gamla nyckeln som de kasserade iom att den var paj...
Inte då... 3st nycklar registrerade i bilen... f_n, bara att ringa och boka ny tid... :(

.
Hur svårt kan det vara...

Jag hade bokat in nyckelradering till kl12.00 och kliver på klockslaget in genom dörrarna, går fram till kassan och lämnar ifrån mig nycklarna. Då vill de att jag ska signera en arbetsorder á nästan 500kr ??:-/ Jag förklarar att jag inte tänker betala något för detta och killen tar tillbaka pappret, och jag får något inlämningskvitto i stället. Kilar iväg och käkar bjudlunch(lunchresturangen skall ha en eloge, riktigt bra!) och jag kommer tillbaka 40minuter senare för att hitta bilen inkörd, men inte påbörjad... Får vänta ytterligare en 15-20min innan den är klar, och när jag ska hämta nycklarna så vill de ha betalt igen!?! Denna gång drygt 800kr... Jag får igen förklara att jag inte tänker betala något...

Som sagt, hur svårt kan det vara?
Förstår vad less man kan bli.

Dom vill tydligen hålla sitt rykte på topp.

Gissar att det inte var särskilt gratis första nyckel jobbet.
Förstår mig inte på arbetssättet men är väll typ försöka kanske någon går på det.

Förresten hur kollar man hur många nycklar som är registrerade på bilen?

Med vänlig hälsning,
Andis
av estufo
#706208
ThomasT skrev:
ThomasT skrev:Jag hade ju bilen inne för service samt ett nyckelbyte...

I morse slog det mig att jag skulle kontrollera så de raderat den gamla nyckeln som de kasserade iom att den var paj...
Inte då... 3st nycklar registrerade i bilen... f_n, bara att ringa och boka ny tid... :(

.
Hur svårt kan det vara...

Som sagt, hur svårt kan det vara?
Alla stora Volvoverkstäder, även små verkstäder förstår att det tar längre tid och bygga upp ett bra ryckte och det går 100ggr snabbare att rasera det.

Om man kollar på grund idén ifrån dom stora verkstäderna(UM)
Det finns många förklaringar till framgången. Bra och omtyckta varumärken. En idé om service som lovordas av våra kunder. Långsiktiga ägare med tydliga visioner. En ledning med idéer att utveckla en hel bransch och en platt organisation där alla är med till hundra procent.

(Bilia)
Bilia är Nordens största bilkedja med 101 anläggningar i tre länder. Vår affärsidé är att erbjuda bilförsäljning, service och tilläggstjänster som ger ett varaktigt mervärde för våra kunder. Vi fokuserar på kunden i allt vi gör och satsar på att ha de mest nöjda kunderna i branschen.

Alla bilverkstäder och handlare vill ju erbjuda den bästa servicen som finns. Sen är det ju så att självklart lyckas man aldrig med alla.
Klart det händer att folk kan misslyckas med att hitta fel, inte hitta information och glömma nån skruv här och där och saker och ting tar längre tid än vanligt och att saker och ting skiter sig, som det kan göra på alla våra jobb, och det är generellt alltid kunden som märker av det.

Har varit på många olika firmor har hänt att det skiter sig, men man märker direkt ifall dom försöker göra det bästa av situtionen eller låter det rinna ut i sanden.

Som senast för mig när jag monterade nya vinterdäck på en lokal däckfirma. 2 gånger var det obalans och vibrationer i bilen. Första gången balanserade dom om, blev inte så mycket bättre. Slutade med att dom satte på nya däck då det var nå produktfel på själva däcket. Jag tyckte det sög katastrofal röv, men firman gjorde så gott dom kunde för att lösa problemet och det är jag nöjd med och kommer återkomma dit. Enbart för att dom verkligen brydde sig och ville lösa mitt problem.

Man kan enbart hoppas att alla firmor kunde bry sig 100% om alla kunder, stora som små.. :)
Användarvisningsbild
av ThomasT
#706209
Andis skrev:
ThomasT skrev:
ThomasT skrev:Jag hade ju bilen inne för service samt ett nyckelbyte...

I morse slog det mig att jag skulle kontrollera så de raderat den gamla nyckeln som de kasserade iom att den var paj...
Inte då... 3st nycklar registrerade i bilen... f_n, bara att ringa och boka ny tid... :(

.
Hur svårt kan det vara...

Jag hade bokat in nyckelradering till kl12.00 och kliver på klockslaget in genom dörrarna, går fram till kassan och lämnar ifrån mig nycklarna. Då vill de att jag ska signera en arbetsorder á nästan 500kr ??:-/ Jag förklarar att jag inte tänker betala något för detta och killen tar tillbaka pappret, och jag får något inlämningskvitto i stället. Kilar iväg och käkar bjudlunch(lunchresturangen skall ha en eloge, riktigt bra!) och jag kommer tillbaka 40minuter senare för att hitta bilen inkörd, men inte påbörjad... Får vänta ytterligare en 15-20min innan den är klar, och när jag ska hämta nycklarna så vill de ha betalt igen!?! Denna gång drygt 800kr... Jag får igen förklara att jag inte tänker betala något...

Som sagt, hur svårt kan det vara?
Förstår vad less man kan bli.

Dom vill tydligen hålla sitt rykte på topp.

Gissar att det inte var särskilt gratis första nyckel jobbet.
Förstår mig inte på arbetssättet men är väll typ försöka kanske någon går på det.

Förresten hur kollar man hur många nycklar som är registrerade på bilen?

Med vänlig hälsning,
Andis
Det står i menyn under "bilinformation" om jag inte minns helt fel.

.
Trasig Renault Scenic

Tvärstopp igen. Monterat topplocket satt till[…]

Ja den funkar bra.

Skumt fel b230ft

Kontrollerades skevheten på toppen, alternat[…]

Hög tjuvström/kortslutning V50

Diodbryggan i generatorn? Blir den varm med n&aum[…]