Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PTV
Brainy skrev:Det volvoverkstaden sa till mig som "nödlösning" var att dänga igen dörren stenhårt så fungerar det i de flesta fall att låsa.

Jag har inte testat och det görs på egen risk :)
Jag provade något liknande idag på bilen som stått ute i vintersnön några timmar och upptäckte att tanklocket inte ville gå upp.Slog och bankade och bröt därefter upp eländet.Låspiggen som visade sig vara gjord i någon form av abs plast rök tvärt av i kylan.Sicket skit ... har nu gjort en egen stängning innanför detta lock med en helt vanlig magnet.Fungerar mycket bättre än det gamla skitet och jag slipper förhoppningsvis fler fastfrusna tanklock. :mrgreen:
av lobbysleeper
niklasstahl skrev:Lobbysleeper: Vet du någon som fått det gjort på goodwill, har ju ingen garanti kvar på min bil.
nej det vet jag förvisso inte.

Dock finns en antydan till förlängd garanti för detta i denna tråd
av Hertsh
Ville bara uppdatera er på mitt fel. Verkstaden sa idag att det som behöver göras är smörjning av låshus samt tätning av låghus så att vatten inte kan tränga in igen. Hur tätning ska gå till förstår jag inte men de ska fixa det om två dagar för mig.
av lobbysleeper
Nu när jag använde bilen för första gången sen kylan slog till i Stockholm så kärvade även mina lås.
Förardörren gick ej att stänga när jag skulle köra iväg, låset hakade inte fast i B-stolpen... Några hårda smällar senare så funkade det som tur var. Skulle åka och hämta barnen, och var rädd att övriga dörrar också skulle kärva. Men de fungerade som tur var.
Man kunde se med blotta ögat att det var frost/is vid förardörrens "låskista".

Ringde direkt och bokade in en tid hos serviceteknikern eftersom nybilsgarantin går ut om en vecka :)
Minns ju hur min förra V70 -MY08 hade liknande problem som också fixades inom garantitiden.

Har tidigare haft bilen i varm/frostfritt-garage, medans jag numera står i kallgarage, så nu är man mer utsatt för denna risk. Lika bra att få det uppsmörjt och ev justerat (vad de nu behöver göra).
av christer8992
Har bytt fett i låset för ca 1 år sedan men när kylan komm så var samma fel tillbaka,fick låset bytt bytt på goodwill,betalade bara 1/3 av kostnaden

Bilen är en V70II -08
av Stigrolf
Fick Samma fel på våran V70II -08 i förra veckan.
Idag skruvade jag isär och tänkte kolla lås/fett så som dom gör på servicen.
Men när jag höll på att skruva så ser jag att jag inte har kontakt till något alls i förardörren och anade då att det var kabelfel.
Jag höll ner "lås"-knappen på dörrens insida samtidigt som jag ruckade på stora kontaktstycket mellan dörren och A-stolpen.
Då startade det igång. Så nu är det bara att öppna upp under ratten och i dörren för att se vart kabeln som är trasig sitter.
Läste i en annan tråd att detta hänt många andra och att volvo tar runt 2400kr för att åtgärda och det går inte på någon som helst service/garanti.

/Ronny
av Junior77
Jag har detta problem på min 2010 DrivE. mycket störande. Jag kan heller inte låsa med nyckel. Bara att vänta tills bilen blivit varm igen.

Jag förstod nog inte riktigt om man kan fixa problemet själv. Kan man bara lägga på ny olja borde det ju vara snabbt fixat. Känns logiskt att det skulle vara kopplat till dörrlåsets temperatur snarare än koblar i kläm. Allt funkar ju när bilen blivit lite varm.
av JHg
Är inte bilen 3 år kan du ju hävda reklamationsrätten. jag gjorde det med min 2010 och fick det åtgärdat. PÅ samtliga dörrar trots at det bara var förardörren som var problem. Ett mycket känt fel hos verkstäderna...
av Junior77
Pratade precis med en servicetekniker på verkstaden i Vbg. Han verkade inte alls känna till felet. Han tyckte jag skulle värma låset med värmefläkt och torka ut vattnet som kommit in. Frågan är om det hjälper. Här på forumet låter det inte som att det endast skulle vara vatten i låset som är problemet. Jag läste någon kommentar om att oljan i låset som blev för hård?
Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]

P00BD00 är borta nu. Det ska vara den som ger[…]

OM RYSSEN KOMMER

USA har ju tidigare pratat om att Europa mås[…]