Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Generation 3 hade en mindre elektrisk pump än vad generation 4 har. Därför kunde den mindre pumpen bara ge lite förladdning, inte fullt tryck på kopplingen. Fullt tryck kunde bara den mekaniska pumpen uppnå, men den kräver med sin konstruktion att det slirar först, innan den kan göra något åt situationen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Voffeljärn skrev:Aha. Så mao skiljer det inte så mycket mellan gen 3 och 4.
Helt rätt, man gjorde en mycket smart besparing mellan Gen 3 och Gen 4, man ökade kapaciteten något på den elektriska pumpen och kunde därmed spara bort den mekaniska pumpen helt och ändå få förbättrade prestanda.

På Gen 5 verkar dock sparivern gått helt och hållet överstyr då man dumpade reglerventiler och accumulator och bara hoppas att man skulle kunna få fart på pumpen snabbt nog när det behövs drivning, vilket inte funkar snabbt nog så prestada är nu hux flux är tillbaka på Haldex urnivå som hos de första generationerna. Riktigt bedrövlig är det faktiskt.
av PerXC70
Då har vintern äntligen kommit till Göteborg och jag fick äntligen köra min XC70 D5 Man Polestar MY13 på vinterväg. Jag har aldrig ägt en awd bil tidigare och har väl egentligen inget större behov av det heller, har varken båt eller häst, har inte ens dragkrok. Har klarat fjällresorna alldeles utmärkt med tidigare bilar. Jag tog mest en XC70 då jag verkligen gillar bilen/designen. Jag har tidigare sett awd som en bonus fram tills idag. Jäklar vilket driv det är, det är ju inte dubbelt så bra det är ju x10 i upplevelse. Bilen driver på mycket bra på ett sätt som jag inte upplevt tidigare och jag är mycket imponerad av fyrhjulsdriften, känns riktigt tryggt att köra. Körde bilen på en tom parkeringsplats och slog av DSTC och lekte Ken Block i ca 10 minuter, har inte skrattat så mycket bakom ratten på länge, för mig var det äkta körglädje.

Kort och gott, klart impad av bilen, den bästa jag haft någonsin. Jag kan köpa de klagomål som finns kring Gen V och att det skulle vara sämre, jag har dock inte upplevt Gen IV så jag kan inte relatera till problematiken. Jag måste säga att bilen uppfyller de förhoppningar jag hade på fyhjulsdriften.
Användarvisningsbild
av apersson850
Vinterparkerandet av husvagnen blev lite försenat, så givetvis hann ju första snön komma innan den kom under tak. Igår kväll var det drygt 10 cm snö, när jag skulle baklänges i lätt uppförsbacke och dessutom svänga samtidigt, med husvagnen på.
Med tvåhjulsdrivet hade det inte varit lönt att försöka. Men med XC70 (gen 4) märktes snön knappt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
PerXC70 skrev:---Körde bilen på en tom parkeringsplats och slog av DSTC och lekte Ken Block i ca 10 minuter, har inte skrattat så mycket bakom ratten på länge, för mig var det äkta körglädje.
Har skrivit ett antal ggr innan att om man brassar runt med pjäxan i pannummet och sladdar så spelar den där 0.5 sekunder på Gen5 det tar att koppla in bakaxeln absolut ingen roll.

Men står du i en backe med löst underlag (snö/sand/grus/lera) så kan den däa halva sekunden vara det som gör att framhjulen hinner gräva ned sig och man kör fast.
apersson850 skrev:V--- dessutom svänga samtidigt,...Men med XC70 (gen 4) märktes snön knappt.
Diskuterade Haldex med någon som höll på med drivlinor på Volvo i Göteborg och fick lite bra info/tips,

Om du har ratten vriden mycket i sidled så är AWDn i princip helt urkopplad i starten för att bilen skall kunna svänga (Gäller både Gen 4 och 5).

Det är inga problem om det är halt och börjar spinna på Gen 4 då Gen 4 kan koppla i bakaxeln blixtsnabbt.

På Gen 5 tar det ju en halv sekund innan innan bak kopplas in och framhjulen hinner gräva ned sig.

Det stämmer mycket bra med mina egna erfarenheter. Om man står på halt/löst underlag med en Gen 5 så gäller det att ha hjulen rakställda när man startar, tex med ett tungt släp så man inte gräver ned sig då bilen bara är 2wd i starten. Sen när det börjat röra sig kan man vrida på ratten.

Det funkar bra men kan vara rätt bökigt om man tex ska backa in släpet runt ett hörn och det blir ett himmla rattande. På Gen 4 kan man ju vrida ratten redan innan man börjar backa vilket gör Gen 4 så mycket enklare att köra i svåra förhållanden.
Användarvisningsbild
av apersson850
Vore intressant att veta om Volvo utnyttjar möjligheten att lägga på mer bakhjulsdrift redan från start om man har HDC aktiverat. Det har jag gärna ändå, när jag ska backa med släp, för bilen går lugnare och är lättare att kontrollera då.

Igår stod jag på hårt underlag, så ingen risk för nedgrävning. Däremot mer än 10 cm snö, så det var allmänt trögkört.
av Exquattro
Efter mer än 25000 mil i Audi A4Q kör jag nu ett par år med V60 AWD istället. Jag vet att jag är i fel modelltråd men eftersom det är här ni diskuterar H5-systemet så gör jag ändå ett litet inlägg i debatten. Jag vill tillägga att jag överlag trivs bra med bilen och det är många väldigt bra sidor med den. Det jag varit mest fundersam över är just AWD-systemet eftersom jag varit så extremt nöjd med Torsen i sitt senaste utförande. Till viss del fick jag rätt och till viss del inte. Jag förstår dock dem som kommer från tvåhjulsdrivna bilar som blir så imponerade även av detta system nu när Kung Bore har vaknat. Om jag börjar med det negativa så är det just igångsättandet. I halka spinner ju drivhjulen lätt loss om man drar på lite. Den knuff som kommer sen när bakhjulen vaknar till liv är på gränsen till pinsam, speciellt t.ex i ett gathörn om man får bråttom ut eller i branta uppförsbackar. Bilen blir också inkonsekvent, skiftar snabbt mellan under och överstyrning som jag inte är van vid. Tidigare var det fördelning 40/60 som gällde i normala fall och man visste alltid vad som hände. M.a.o var A4Q överstyrd och mkt rolig att köra. Det positiva med V60 är att vid kurvtagning i halka blir den också väldigt snabbt överstyrd och med tungan rätt i mun, antisladd av och växelväljaren i Sportläge blir den också underhållande, men, som sagt, på ett lite lurigare sätt. (Kanske ska tacka Fordplattan för det?)Vid lugn och normal körning är den såklart övervägande understyrd. Stabilitet på snabb körning på snö/modd imponerar också. Eftersom intresse är olika och jag inte är intresserad att dra husvagnar och gamla Mercor över leråkrar längtar jag ibland efter en kurvig torr asfaltväg på våren. Här kommer nästa minus, nu är min V60 i princip som vilken framhjulsdriven bil som helst, höjer inte pulsen särskilt mycket. En stor skillnad mot tidigare bil. Men det fattade jag ju innan jag slog till så de lustarna får lösas på annat sätt(MX-5). Fortsättning följer på vintervägarna....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Exquattro skrev:EOm jag börjar med det negativa så är det just igångsättandet. I halka spinner ju drivhjulen lätt loss om man drar på lite. Den knuff som kommer sen när bakhjulen vaknar till liv är på gränsen till pinsam, speciellt t.ex i ett gathörn om man får bråttom ut eller i branta uppförsbackar. Bilen blir också inkonsekvent, skiftar snabbt mellan under och överstyrning som jag inte är van vid..
Kan bara hålla med, jag har kört Gen 4 och Torssen quattro tidigare och i jämförelse med båda dessa är Gen 5 som att kastas tillbaka till AWD:s stenålder.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tycker inte gen4 är så fantastisk vid aktiv körnng (läs dstc av, kurvig väg och fullgas) på halt underlag heller. Man märker ju ganska tdligt när baken kopplas in och det ger ju ett lite inkonsekvent beteende. Den är ju långt ifrån att vara konstant 4x4. Vid sommarväglag kan man känna svagt att de driver bak vid extrem körnng men annars är den ju som en fwd.

Däremot när man skall igång vid dåligt underlag är den riktigt bra.

På väg på mot äventyret....

Bild

/Martin
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 20

I några veckor har jag haft problem med att […]

Elpriset