Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Droopy
hållundan skrev:Har exakt samma problematik. Upplever dock att detta är värre när jag kör med Bluetoothmjukavara .17S. När jag kör med en gammal mjukvara (i en annan V60) som har .15E är det inte samma fel.

Igår när jag hämtade ut min bil från verkstaden för åtgärder av garantiproblem (Sensus 3.0 bla) upptäckte jag först att det inte gick att ansluta telefonen alls och rutan där Bluetoothmjukvaran ska stå, var det helt tomt.

Då fick mek-gubbarna jobba övertid litegrann för jag uppfattade det hela som att Bluetoothmjukvaran inte var laddad i bilen efter att Sensus 3.0 hade lagts in. Det visade sig att den inte alls var borta, men att man "absolut inte" skulle ansluta telefonen via "MEDIA" -> Söka telefon från Sensus, utan man istället skulle ansluta telefonen genom att söka bilen. Detta enligt meken var "en mycket stabilare anslutning" och att Bluetoothhanteringen genom telefonen till bilen "var mycket bättre". Hur det upplevs kan jag inte svara på, mer än att det fungar riktigt uselt.

Således var iallafall hans kontenta att man ska ansluta sin telefon till bilen genom "TEL", och söka upp bilen (göra den synlig) och ansluta telefonen den vägen, istället för tvärtom genom "MEDIA". Riktigt märkligt, och ganska tunna argument varför, tycker jag...

Hur som helst, jag lyckades att gifta om min telefon igen med bilen, dock med samma jävla dynguppkoppling som tidigare, alltså med sprakande/knarrande/avbruten telefoneringskommunikation medelst Bluetooth.

Dynga.
Har en motorola Defy Mini, en Xperia Active, en Nokia N.nånting och en Sony ericsson J110 nånting ansluten och alla fungerar bra dok med varierande ljudkvalite, har anslutit alla telefoner via TEL och sökt upp bilen.

Kontentan är nog att ljudkvaliten varier från tele till tele, iaf i mitt fall. Ska dok tillägga att samtalen aldrig avbrutits.
av Gurra1
hållundan skrev:Igår när jag hämtade ut min bil från verkstaden för åtgärder av garantiproblem (Sensus 3.0 bla) upptäckte jag först att det inte gick att ansluta telefonen alls och rutan där Bluetoothmjukvaran ska stå, var det helt tomt.
Hämtade ut min bil från verkstaden för några timmar sedan efter liknande åtgärder och hade exakt samma problem. Det gick inte att para telefoner (eller blåtand media) heller, provade flera olika telefoner. Efter att bilen hade varit igång några timmar dök plötsligt bluetoothmjukvaran upp i rutan (5.0.17U, uppgradering från 5.0.17S). Efter det gick det hur bra som helst att para telefoner via bilens meny. Däremot går det fortfarande inte att para Iphone 3, vare sig genom att telefonen söker bilen eller tvärtemot.
Att kvaliten på telefonsamtalen är sämre än musiken är det inget tvivel om.
Men jag har oxå märkt att musiken har en kortare "range" än samtalen.
Alltiså, jag kan ha mobilen i fickan, och om jag lägger han den på så tystnar musiken.
Men om jag gör samma sak i ett samtal händer ingenting.

Känns som att musiken sänds på ett annat sätt än samtalen.
Jag vet ju att man i en android kan välja om man vill sända musik, telefon eller båda till en BT enhet.

Kör själv iPhone, och har inte denna möjlighet men det bekräftar ju att dom sänds på olika sätt.

Har en del problem att jag inte får något ljud när den kopplar upp sig. Spotify startar, och låten visas i displayen, men inget ljud.
Min lösning är då, som fungerar oftast, TEL->koppla bort telefon. Då kopplar den ner telefonen, men kopplar automatiskt upp den igen, ibland direkt ibland efter 15-20 sek. Då brukar det fungera.

Inte säker på BT mjukvaran i bilen.
EDIT: Mjukvara: 5.0.17S
av Hertsh
Har du fått det fixat? I sådana fall, vad gjorde de åt problemet med ljud via BT-samtal när telefonen är nära skärmen?

Jag har lämnat in min bil på garantiservice för den är snart 2 år gammal och de hittar inget fel på bilen enligt teknikern... (Jag har min iPhone 5 i en Brodit-hållare framför sensus-skärmen i mitten)
Går ju inte riktigt att jämföra streamad musik etc med ljudkvaliteten via Blåtand. Det är ju inte den som sitter i bilen och telefonerar som har problem. Det är motparten som får ett burkigt, sprakigt alt dånande ljud i örat. Jag har haft detta problem på i stort sett samtliga Volvobilar. Även dem med riktig fastmonterad telefon. Min teori är därför att det är micen som är av undermålig kvalitet alternativt att den är felaktigt placerad.
av Hertsh
Nej Guligan, problemet är att ljudet är dåligt i bilen vid telefoni via BT. Ljud via streamad musik är bra. Inget fel på mic'en. Felet ligger i att ljudet blir dåligt om telefonen är för nära Sensus-skärmen när man pratar i telefon. Om telefonen är en meter från skärmen är ljudet bra, eller om man t.ex. sätter handen mellan telefonen och skärmen när man har telefonen nära skärmen (pga att handen skärmar av radiovågorna så störs inte ljudet).

Felet ligger i Volvos BT system.
Jag märker ändå ingen skillnad mot de tidigare telefonerna (innan blåtanden gick att få). Ljudet har alltid varit lika kass. Men visst, det är möjligt att Sensusskärmen skapar ytterligare problem.
av Nibbe
Hertsh skrev:Nej Guligan, problemet är att ljudet är dåligt i bilen vid telefoni via BT. Ljud via streamad musik är bra. Inget fel på mic'en. Felet ligger i att ljudet blir dåligt om telefonen är för nära Sensus-skärmen när man pratar i telefon. Om telefonen är en meter från skärmen är ljudet bra, eller om man t.ex. sätter handen mellan telefonen och skärmen när man har telefonen nära skärmen (pga att handen skärmar av radiovågorna så störs inte ljudet).

Felet ligger i Volvos BT system.
Är det bekräftat från Volvo?
Eller är det något dom fortfarande nekar till med ursäkten, man ska ha telefonen i väskan eller fickan.....
av Hertsh
Jag har förstått att det är ett erkänt fel från Volvo men att de möjligen ännu inte har en lösning på problemet. Jag har mon bil inne på verkstad nu för att få det löst så vi får se vad som händer.

För övrigt, ljudet för mig och för andra parten är oerhört bra (skulle vilja påstå perfekt) när jag inte har telefonen i min Brodit-hållare som sitter nära Sensus-skärmen.

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]

Till och från så hackar bilen lite vid[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]