Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
Mycket bra förklarat Camel, jag bugar och bockar för att jag äntligen fått lite fakta när det gäller ventilkontroll på etanolbilarna.

Är ett par punkter i denna tråd som tar upp varför jag avpolleterat 2,5FT och de är räckvidd samt just ventilkontroll och tätare oljebyten. Har inte riktigt haft koll på varför det är tätare oljebyten och ventilkontroll förut mer än att det berott på etanolen men förstår nu mer varför, återigen tack Camel. :)
av jpennerb
Bosa skrev:Mycket bra förklarat Camel, jag bugar och bockar för att jag äntligen fått lite fakta när det gäller ventilkontroll på etanolbilarna.

Är ett par punkter i denna tråd som tar upp varför jag avpolleterat 2,5FT och de är räckvidd samt just ventilkontroll och tätare oljebyten. Har inte riktigt haft koll på varför det är tätare oljebyten och ventilkontroll förut mer än att det berott på etanolen men förstår nu mer varför, återigen tack Camel. :)
Ja och om det stämmer att du bor i härjedalen så antar jag att du åker betydligt mer än 1500mil om året? Då är väl en diesel att föredra med en dieselvärmare när det börjar bli kallt där uppe. Avståndet mellan mackar är nog lite längre vilket gör en etanolbil till det sämre valet. För en annan som i tätort och åker lite så har det inte någon betydelse hur långt man kommer på en tank. Tankar i snitt 2ggr per månad och då drar bilen ändå 1,7l/mil :roll:
Användarvisningsbild
av Camel
Bosa skrev:Mycket bra förklarat Camel, jag bugar och bockar för att jag äntligen fått lite fakta när det gäller ventilkontroll på etanolbilarna.

Är ett par punkter i denna tråd som tar upp varför jag avpolleterat 2,5FT och de är räckvidd samt just ventilkontroll och tätare oljebyten.
Håll till godo. För min del har jag inte avpolleterat 2,5FT. Skillnaden i räckvidd beror enbart på att energitätheten är lägre i E85 än t.ex bensin och inget annat. Det har ingen som helst betydelse för bilen mer än att jag oftare får träffa den trevliga personalen på macken.. :wink: Däremot finns vissa skillnader i hur olika bränslen påverkar motorns slitage. Både bensin och E85 påverkar motorer negativt, fast på lite olika sätt. De nackdelar som finns med just E85 har biltillverkaren sett till att eliminera så långt det är rimligt med olika åtgärder i motorn och dess kringsystem. Om man bara ser till att sköta oljebyten extra noga så finns många motortekniska fördelar med E85 jämfört med bensin.
Användarvisningsbild
av Bosa
jpennerb: Ligger på ungefär 4-4500 mil per år, brukar bli runt 75 mil per jobbvecka och klarar därmed en vecka per tank. Visst är det en ren bekvämlighet men gillar den bekvämligheten. Är diesel som hägrar för mig, var som sagt inne på FT i början och att då tanka BF95 då man får mycket bil för pengarna som dessutom är ganska rolig att köra men diesel är nog helt enkelt mer förnuftigt. :)

Camel: De gör ju om en massa mackar till microstationer nu för tiden. Har varit trogen Preem-kund sen början av 90-talet och det har funnits bemannad station både där jag bor och där jag jobbar, närmaste bemannade Preem-mack idag finns i Sundsvall vilket är 25 mil bort. Deras microstation hade dessutom ett högre pris än mot bemannad minus rabatt, ringde och påpekade detta och fick som kompensation rabattcheckar att lösa in på deras bemannade stationer. :D
Användarvisningsbild
av Camel
Jag håller mig oftast i södra delen av riket. Där är det fortfarande tillräckligt tätt med bemannade mackar. :mrgreen:
Men i nödfall kan man ju tanka E85 även obemannat. :wink:

Om räckvidden är en viktig faktor (dvs. inte behöva tanka så ofta) så blir detta inte bättre i framtiden med elbilar när de ska laddas i tid och otid. ?:-/
Då kommer jag att sakna den enorma räckvidden på 2,5FT :wink:
Användarvisningsbild
av Bosa
Bah, dessa sörlänningar ska då ha allt. :P

Skämt åsido så kan jag inte tanka E85 på orten där jag bor oavsett bemannad eller obemannad station, har drygt 7 mil till närmaste E85-pump. Lite märkligt då turism är en så stor del av företagsnäringen häromkring. :)
230fk går snålt

Okej men något måste känna av hur[…]

Spolarmotor fram

Hur byter man spolarmotorn fram på s40 sedan[…]

Ny stereo i min s40 2004

Tack för svaren, nu bara att installera.

Motorbyte Volvo 240

Väldigt snygg lyft!