NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V Olovsson
Har nu haft lite mer tid att testa detta och kommer fram till att det helt enkelt är fel på bilen. Kan inte vara möjligt att en två år gammal bil inte ska kunna lånas ut utan att skicka med ett instruktionshäfte på hur man startar den vid olika situationer.

Frågan är ju om man kan åberopa någon form av garanti, den har inte gått så långt och är regelbundet servad.
av zillen
Precis som kkr är skriver.. Kör inte korta sträckor.. Det tar död på vilken bil som helst. Om macken ligger 300m bort så kanske det är läge att använda benen!
av Gourmand
Det finns en vanlig missuppfattning att "moderna" bilar alltid fungerar i alla lägen hur man än använder bilen, bara den är "servad". Så är inte fallet, vilket kommentarerna här faktiskt visar. Många kallstarter, korta körningar där motorn sällan blir ordentligt varmkörd knäcker vilken bil som helst. Det kan vare sig elektronik eller byta av olja och filter (service) förändra.
av V Olovsson
Skitsnack!!!!

Inte första bilen jag äger och köper man en ny bil som inte går att köra korta sträckor så ska man reklamera den, punkt slut!

Återkommer när jag lyckats spåra felet, med eller utan Volvo.

Nej, skulle aldrig falla mig in att ta bilen 300 meter, men det snackar vi inte om i det här fallet.
av Gourmand
En ny bil som används på ett dumdristigt sätt med många korta körningar och ständiga kallstarter och en körcykel som innebär att bilen sällan blir riktigt varmkörd kommer garanterat inte att uppföra sig som en "ny bil" särskilt länge. Att behandla en bil på detta sätt innebär problem som inte går att "serva bort". Att kalla detta för "skitsnack" är just skitsnack, det kan vilken bilmek som helst verifiera.
av V Olovsson
Gourmand skrev:En ny bil som används på ett dumdristigt sätt med många korta körningar och ständiga kallstarter och en körcykel som innebär att bilen sällan blir riktigt varmkörd kommer garanterat inte att uppföra sig som en "ny bil" särskilt länge. Att behandla en bil på detta sätt innebär problem som inte går att "serva bort". Att kalla detta för "skitsnack" är just skitsnack, det kan vilken bilmek som helst verifiera.
Nu surrar du. Det har gått alldeles utmärkt under de 30 år som jag haft bilar av olika modeller. Förr kunde bilarna vara tjuriga innan insprutningen gjorde sitt intåg men på de senaste bilarna har det bara varit att vrida på nyckeln utan att ge någon gas, varför det plötsligt skulle ändra sig nu förstår jag inte. Har haft Volvo innan denna och samma sak där, bara att köra, aldrig några problem.
Har även byggt racingmotorer som fått gått mycket hårt och mycket korta sträckor, alltid startat, såväl varma som kalla.

Sluta snacka när du inte kan.
av zillen
är du född i farstun eller vad är det du inte förstår!!! kör du korta sträckor så får du problem sen att du inte vill inse det får stå för dig!! men att kalla det för skitsnack gjorde mig bara förbannad :evil:
av xerys2012
Jag ger mig in i matchen och bekräftar ovanstående påstående.

Kallstart o sen kör du 200 meter (tex parkerar om bilen) kan mycket väl resultera i att motorn blir sur med konsekvensen att den INTE går att starta dagen efter. Hänt både mig själv (1.8f på bensin) samt farsans S70. Inget snack om saken.
Trodde det var allmänt känt att man inte ska köra bilen typ 20 sek o sen stänga av den.

Motorn flödas med soppa som sen inte hinner förbrännas = surt sa räven!
av xerys2012
Bekräftar även "problemet" när bilen hackar o står o puttrar på runt 5-600 varv vid start utan att riktigt komma igång. Gas upp till 2000 varv o sen är den som vanligt igen. Orsak till detta är i alla fall inte kort körsträcka innan utan nån annat problem med 1.8f motorn som Volvo inte kunde hjälpa till med.

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]