Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bensinskalle
Batteriet verkar dala i prestanda trots laddning så det är kanske dags att köpa nytt. Känns inte som att det är någon idé att fylla på vatten då batteriet verkar ha varit med ett tag.

Vad ska man satsa på för batteri om man ska ha ett nytt? Någon som kan rekommendera ett som passar, håller och har bra med kräm? Blir ev. en tur till biltema om inte annat.
Användarvisningsbild
av Perc
Batteriet från dieseln (100Ah, typ 60038) passar rakt av även i bensinarna. Eller det gjorde det på min -04 iallafall. Du förlorar inget förvaringsutrymme heller, det blir bara mindre tomrum inuti skyddskåpan som du monterar över.

60038 ingår i ett kodsystem som används av många tillverkare, exempelvis Hankook och Euroglobe. Just 60038:an är "den vanliga 100Ah" som bland annat många MB-dieslar har.

Original ska det egentligen vara 74Ah på en bensinare men större är alltid bättre.
Senast redigerad av 1 Perc, redigerad totalt 0 gånger.
av Larzan
Köpte mig ett Biltema AGM för någon vinter sedan.
Supernöjd med den.
Tror att den var på 95ah.

Knorrar aldrig trots stora förbrukare igång ofta och korta körsträckor.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Larzan skrev:Köpte mig ett Biltema AGM för någon vinter sedan.
Supernöjd med den.
Tror att den var på 95ah.

Knorrar aldrig trots stora förbrukare igång ofta och korta körsträckor.
Låter ju väldigt intressant, får nästan bli en tripp dit imorgon för idag var det nervöst att vrida nyckeln...

Tack för alla tips! Uppskattas väldigt mycket ska ni veta!
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]