NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en V50 T5 AUT AWD -05 som gått ca 15000mil. Ibland (ca varannan gång vid kallstart och spontant vid varmstart) går startmotorn nån sekund, stannar, instrumenten slocknar och tänds upp igen och sedan går startmotorn igen medans man håller nyckeln i startläget. I vissa fall kan den göra så flera gånger och sedan startar motorn och allt fungerar normalt. Motorn är inte svårstartad utan det är något med startmotorn eller styrningen till den som spökar.

Vid två tillfällen har den gjort på det här sättet många gånger på rad (>3) och till slut slocknade alla instrumenten helt i bilen (men motorn startade) och nästan hela elsystemet (radio, blinkers, instrumentbelysning, hastighetsmätare, varvräknare mm.) var dött trots att motorn gick. Stängde man av motorn så hände sedan inget när man försökte starta igen utan endast gula motorsymbolen tändes. Bogserade bilen till Bilia och dem konstaterade vid första tillfället att "programvaran i bilens huvuddator hade raderats" och sköt in en ny programvara och fick bilen att fungera igen. Kostnad 1500kr.

Vid andra tillfället bytte Bilia tändningslåset eftersom det är ett vanligt förekommande fel med glapp i det på den här bilmodellen. Kostnad 3650kr. Strulet vid start kvarstod och jag lämnade in bilen igen då man konstaterade med ett diagnosverktyg att batteriet behövde bytas och kanske inte kunde leverera tillräckligt med ström till startmotorn så bilens elsystem "slocknade" spontant vid start. Batteribytet krävde jag att få gjort kostnadsfritt.

Batteribytet hjälpte inte heller utan samma "hostningar" vid start förekommer fortfarande spontant och jag får åka runt i bilen och vara orolig för att programvaran kan självraderas vid start när som helst och göra bilen obrukbar. Bilia testade också att sätta en startkabel parallellt med jordkabeln till batteriet för att säkerställa att det inte var fel på den.

Bilia misstänker att det är fel på huvuddator/ECU (eller vad den heter) och jag har fått ett prisförslag på att byta den för 8000kr men jag är inte så sugen på att göra det, speciellt då jag inte vet om det kommer hjälpa.

Någon som har nåt bra förslag?
Getsome: Har också funderat lite på om det är något med startmotorn - med det vore inte så kul att betala för att byta den också utan att vara säker på att det verkligen är fel på den...

Tom: Nej, har aldrig haft några problem med att torkarna går av sig själv. I och för sig har bilen regnsensor som inte direkt fungerar 100%-igt men torkarna går bara när jag vill att dem ska gå :)

Volvic: Låter kanske som något jag kan få Bilia att prova utan att jag blir ruinerad. Tack för tipset!

För övrigt har den inte strulat något de senaste dagarna men det är ju bara ibland som den muppar sig så jag kör vidare ett tag till och åker nog förbi Bilia och föreslår en rengöring/smörjning av kontakterna på startmotorn om det inte har blivit bättre.
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]