NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CrossFireX
Tjena!

Jag undrar om någon har en idé hur man kan göra så att tillsatsvärmaren inte går på för minsta lilla? Vad jag vet kan man stänga av autofunktionen på t.ex. V70, men det kan man inte på V50. Finns det inget annat sätt att stänga av den, kanske går att bryta strömmen till den på något sätt med en knappt i kupén eller liknande?

Jag undrar eftersom jag vill inte den skall gå igång hela tiden... Gör ibland bara korta rundor och då går värmaren på, innan den hinner gå igång helt, så är jag framme. Dessutom använder jag i 80% av fallen en elektrisk motorvärmare när jag kör dessa korta rundor, känns väldigt onödigt att den skall gå igång då konstant. Dessutom vet jag inte ens varför den går igång, motorn är ljummen när jag använder elmotorvärmaren...

Någon som har en idé?

Tack! :)
av xerys2012
Om det är en automatiska värmaren du menar så är ju den till för att värma motorn när motorn känner att den behöver det. Tror normal temp ligger på 88 gr o det får du nog inte upp den till med el motorvärmare. Däremot, som jag förstår det, drar den väl bara igång under kalla långkörningar el helt enkelt när den känner att den behövs. Menar du att den sätter igång varje gång du kör?

På min V60 går det att stänga av den i menyn, osäker på hur det funkar på V50.
Dum fråga kanske, men har du kollat nstruktionsboken? Den borde helt klart gå att stänga av kan ma ju tycka.

Hoppas d löser sig!
av CrossFireX
Jo, det är den automatiska värmaren jag menar. Iofs är den automatiska värmaren (tillsatsvärmaren/tillskottsvärmaren) samma värmare som används som parkeringsvärmare. Det går tyvärr inte att stänga av autofunktionen i menyn, bara på vissa Volvomodeller. Finns det kanske ingen programvara som löser detta? Den sätter igång när det är kallt ute, oavsett vilken sträcka jag kör... :(

Så här står det i manualen:
Tillskottsvärmaren kan inte sättas på eller
stängas av manuellt utan kontrolleras
enbart av bilens elektronik.
Användarvisningsbild
av StringerBell
CrossFireX skrev: Någon som har en idé?
Låt den brinna oavbrutet i halvtimma en gång i veckan.
av timebandit
Nej, finns ingen avstängningsfunktion för detta till våra V50 bilar, iaf inte dem tidigare modellerna. Går inte heller att lösa via Bilia/Volvo.

Däremot så kan du kontakta din närmaste Eberspächer återförsäljare/verkstad så kan dem troligen montera in en tryck/brytknapp som stänger av autofunktionen. Det skall jag göra när jag fått min värmare fungerande igen. Det är alla dem korta sträckorna som dödar värmaren snabbast. Finns ingen mening att ha värmarfunktionen om motorn ändå aldrig hinner bli varm. Ibland händer det att man bara kör några km...
Användarvisningsbild
av StringerBell
timebandit skrev:Det är alla dem korta sträckorna som dödar värmaren snabbast. Finns ingen mening att ha värmarfunktionen om motorn ändå aldrig hinner bli varm. Ibland händer det att man bara kör några km...
Ställ in tiduret så den går en stund innan du åker och använd direktstarten om du gör korta uppehåll på resan. Det är så jag alltid lägger upp det så brännaren alltid brinner ut ordentligt regelbundet. Har man tillgång till eluttag så man kan underhållsladda kan man använda brännaren mycket utan att batteriet tar stryk.
av timebandit
Ja det är en bra grundtanke. Synd att man inte kan använda värmaren i ett tätt garage :(

Men tex åka till affären 3km och handla i 15 minuter och sedan åka hem igen, då sliter det bara på värmaren då den inte hinner göra så mycket nytta. Bättre att ha den helt avstängd.
Men i övrigt så har du helt rätt. Hellre köra den hela tiden ut om det går...
av CrossFireX
timebandit skrev:Nej, finns ingen avstängningsfunktion för detta till våra V50 bilar, iaf inte dem tidigare modellerna. Går inte heller att lösa via Bilia/Volvo.

Däremot så kan du kontakta din närmaste Eberspächer återförsäljare/verkstad så kan dem troligen montera in en tryck/brytknapp som stänger av autofunktionen. Det skall jag göra när jag fått min värmare fungerande igen. Det är alla dem korta sträckorna som dödar värmaren snabbast. Finns ingen mening att ha värmarfunktionen om motorn ändå aldrig hinner bli varm. Ibland händer det att man bara kör några km...
Detta låter som en riktigt bra idé, kanske borde kolla upp detta! :)
StringerBell skrev: Låt den brinna oavbrutet i halvtimma en gång i veckan.
Nu förstår jag inte vad du menar, vet inte om du kanske missuppfattat det jag skrivit?
StringerBell skrev: Ställ in tiduret så den går en stund innan du åker och använd direktstarten om du gör korta uppehåll på resan. Det är så jag alltid lägger upp det så brännaren alltid brinner ut ordentligt regelbundet. Har man tillgång till eluttag så man kan underhållsladda kan man använda brännaren mycket utan att batteriet tar stryk.
God idé, tyvärr vet jag inte alltid när jag ska iväg, och dessutom har jag garage. Det var just därför jag installerade elvärmare, för att kunna använda den i garaget! :)
Användarvisningsbild
av StringerBell
CrossFireX skrev:
StringerBell skrev: Låt den brinna oavbrutet i halvtimma en gång i veckan.
Nu förstår jag inte vad du menar, vet inte om du kanske missuppfattat det jag skrivit?
Det handlar om att låta den brinna ut ordentligt regelbundet, om man vet med sig att den ofta går väldigt kort tid och inte vill trassla med tidur och planerade direktstarter enligt nedan.
CrossFireX skrev:
StringerBell skrev: Ställ in tiduret så den går en stund innan du åker och använd direktstarten om du gör korta uppehåll på resan. Det är så jag alltid lägger upp det så brännaren alltid brinner ut ordentligt regelbundet. Har man tillgång till eluttag så man kan underhållsladda kan man använda brännaren mycket utan att batteriet tar stryk.
God idé, tyvärr vet jag inte alltid när jag ska iväg, och dessutom har jag garage. Det var just därför jag installerade elvärmare, för att kunna använda den i garaget! :)
Det viktiga är att brännaren får gå länge, längre än 15 min, regelbundet.
timebandit skrev: Men tex åka till affären 3km och handla i 15 minuter och sedan åka hem igen, då sliter det bara på värmaren då den inte hinner göra så mycket nytta. Bättre att ha den helt avstängd.
Sådana tillfällen händer mig väldigt ofta, senast idag. Startade bilen, skrapade rutorna ett par minuter, körde de 3 minuterna till ICA, lät brännaren vara på genom direktstartfunktionen under tiden jag handlade c. 10 min, och körde sedan hem igen. Jag planerar hela tiden min körning på det sättet på vintern. Jag kan tyvärr inte använda tiduret i någon större utsträckning pga att jag saknar tillgång till eluttag i anslutning på parkeringen på gatan, och därför inte kan underhållsladda. Jag måste hela tiden tänka på att spara på batteriet som börjar bli lite svagt efter snart 5 år.
av Kluster
Har också önskat att den automatiska funktionen där tillsatsvärmaren går igång kan stängas av men nej.
När jag pendlar Falun-Sthlm brukar jag alltid köra igång direktstarten (tror den går i ca 45 min) för att verkligen få den att bränna ur.
Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]