Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bizon
erikn skrev:Nej, den sitter under stötfångaren långt ner, på förarsidan. Framför tutan.
Intressant, man har alltså 2 givare för samma sak... så hade man inte byggt idag kan jag säga :D
Användarvisningsbild
av erikn
Även om de i princip heter samma sak så mäter de två helt olika saker.

Den i mätaren mäter utetempen i skuggan under stötfångaren.

Den till ACn mäter temperaturen på luften som kommer i kanalen in till ventilationen. Den sitter alltså inte ute, den sitter i luftkanalen nära fläkten.
av I.H.P
bizon skrev:Intressant, man har alltså 2 givare för samma sak... så hade man inte byggt idag kan jag säga :D
Om man LÄSER de dokument jag bifogade så framgår det tydligt vad som mäts:
"...Outer temperature sensor
The ambient temperature sensor, which is
mounted on top of the blower housing,
measures the temperature of the inlet air.
Thus, during recirculation, the sensor
measures the temperature of the air drawn
from the interior of the car.
Kolla du erikn's tråd så kan du felsöka.
//Björn
av bizon
I.H.P skrev:
bizon skrev:Intressant, man har alltså 2 givare för samma sak... så hade man inte byggt idag kan jag säga :D
Om man LÄSER de dokument jag bifogade så framgår det tydligt vad som mäts:
"...Outer temperature sensor
The ambient temperature sensor, which is
mounted on top of the blower housing,
measures the temperature of the inlet air.
Thus, during recirculation, the sensor
measures the temperature of the air drawn
from the interior of the car.
Kolla du erikn's tråd så kan du felsöka.
//Björn
Tack. Ber om ursäkt om jag läste ditt dokument lite för snabbt :oops:

Jag jobbar på Volvo idag och vet att man aldrig skulle sätta in 2 givare för samma sak... därav mitt uttalande :D
Användarvisningsbild
av erikn
Grejen är att de inte mäter samma sak, så det måste vara två olika givare. De bara heter likadant, vilket kan tyckas dumt.
av bizon
erikn skrev:Grejen är att de inte mäter samma sak, så det måste vara två olika givare. De bara heter likadant, vilket kan tyckas dumt.
Jo jag förstår, fast de mäter "nästan" samma sak :wink:
av Blomm3n
Lånar tråden lite till en kanske något off topic fråga..

Är dessa sensorer standard på alla bilar eller är det bara på dom med ECC?(heter väl så när du kan välja grader på temperatur vredet)
av bizon
Hej! Det tog ett tag men nu har jag försökt kolla yttertempgivaren :-) Det konstiga är att systemet funkar hyfsat nu, förutom det eviga blinket då men den håller temperaturen hyfsat bra ändå. Därför jag inte orkat mecka med det.

Hur som helst, givaren satt ju otroligt bökigt till, går knappt att komma åt! Gröna kontakten på denna bild (bilden kommer från erikn i denna tråd: http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... 57#p441757

Bild

När jag ryckte den gröna kontakten så fick jag felkod 1-2-2, om jag förstått rätt betyder detta open circuit, tidigare fick jag 1-2-1 (short to ground). Innebär det att yttertempgivaren är kass? Hur ska man få loss den?? Och om jag får loss den, hur mäter jag på den för att försäkra mig om att den är kass?
Användarvisningsbild
av erikn
Den sitter med bajonett, efter att du tagit loss sladden så vrider du den åt ena hållet, kommer inte ihåg vilket håll nu. Sedan är den bara att dra ur. Jag tänker inte ta gift på det, men jag är tämligen säker på att det är den som är trasig.

I tråden som du läst delar av så finns det vilket värde det ska vara på givaren. I det här inlägget:

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... 57#p191430

På min gamla böt jag båda innerly[…]

bakluckan går inte öppna v70 -13

Hej, Jag har sedan i höstas/vintras haft pro[…]

Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]