Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bootyluv
Hej!

Min kära pendlarbil - Volvo 745 -89 GL trippmätare har då stannat, eftersom att bensinmätaren tidigare varit lite opålitlig så har jag alltid följt trippmätaren så jag vet på ett ungefär när den behövs tankas.

Har kollat runt på forumet utan några direkta svar på hur man går tillvida med detta.

Problem: Trippmätaren har slutat att fungera, även den som visar milantalet. Hastighetsmätaren och bensinmätaren funkar fint.

Har inte försökt göra någon åtgärd ännu.

Då jag är rätt ny inom denna del med bilar, så skulle jag önska en rätt bra "nybörjar" förklaring till hur man går tillvida så man kan få den att trippa igen.

Tack på förhand, bootyluv
av bootyluv
*Kan även tillägga att hastighets mätaren var lite trög innan trippmätaren la av, den fungerade inte upp till 30km/h sedan rullade den på efter en stund. Nu fungerar den perfekt.* Bara trippmätaren kvar..
Användarvisningsbild
av päpplet
Det är troligtvis dreven i själva mätaren som det gått en kugg på. Köp en annan mätare och byt eller slakta och flytta över dreven på
Användarvisningsbild
av emwtur
bootyluv skrev:Hej!
Problem: Trippmätaren har slutat att fungera, även den som visar milantalet. Hastighetsmätaren och bensinmätaren funkar fint.
Eftersom hastighetsmätaren går så ligger problemet inne i instrumentpanelen !
om du vill plocka isär och försöka hitta felet eller skaffa en ny är upp till dig !
- det är INTE svårt att få ut panelen iallafall !
av bootyluv
emwtur skrev:
bootyluv skrev:Hej!
Eftersom hastighetsmätaren går så ligger problemet inne i instrumentpanelen !
om du vill plocka isär och försöka hitta felet eller skaffa en ny är upp till dig !
- det är INTE svårt att få ut panelen iallafall !

Tror jag börjar med att plocka isär och frösöka hitta felet till att börja med.. Några tips på hur jag vet vart problemet sitter? Eller det kanske är såpass lätt så att det visas väldigt tydligt.

Sedan hur får man ut panelen, lite lätt förklarat bara vore snällt!
Användarvisningsbild
av emwtur
av bootyluv
När jag nu ska plocka isär huset, vad är det jag ska leta efter för att återgärda problemet? Pinnen som man trycker in är det inget fel med iallafall..

Mvh bootyluv

Blir väl en till SAAB så småningo[…]

Att ersätta bensinen som säljs i Sverig[…]

emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat st[…]

Fönsterhiss ur funktion

Kolla kablarna först mellan dörren och k[…]