Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Hejsan har domkraft hemma. Kommer ej ihåg märket. Men detta är en äldre kraftig. Ingen sån liten som tex biltema säljer.

Skulle lyfta min v70på sidan i går men den orkade inte.precis när däcken skulle lyftas så sluta den höja.
Hände lixom inget när jag hissa.

Vad kan detta bero på? Den läcker ingen olja. Ny olja? Hur ska den i så fall stå när man fyller på? Upp hissad?nersläppt?
av mikebike
Den lyfter inte tillräckligt högt?

Jag köpte en garagedomkraft på Clas Ohlson och den kunde inte lyfta tillräckligt högt för mig. Trots att det var en SUV på utsidan av kartongen!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Marlboroman skrev:Det är inte så att den är så pass gammal så att cylindern läker internt på något vis?
Detta är min gissning också.
Min domkraft börjar också ge upp (den är visserligen över 6år gammal och köptes för 200kr, men varit sparsamt använd fram tills nu :P )

End råd jag kan ge dig är att lägga brädor eller liknande under domkraften, så den kommer upp högre och på så vis inte behöver lyfta bilen lika högt.

Annars får du helt enkelt göra som jag måste göra - lyfta ett hjul i taget.
av Rådlös
Är det en sådan hydraulisk pelardomkraft som står vertikalt? Det är förmodligen för lite olja i den. Det fyller man på mitt på "kroppen" på domkraften. Där sitter en gummiplopp som ser ut som skallen på en vagnsbult. Men det är en gummiplopp. Lägg domkraften vågrätt på en bänk. Pilla loss gummiploppen, men använd inga vassa verktyg, skruvmejslar eller knivar m.m. Res upp den vertikalt. Se till att lyftkolven är i bottenläge. Fyll på med hydraulolja upp till hålet. Sätt tillbaka den oskadade gummiploppen. Klart.

Här är en bild.
Bild
Det är alltså den ploppen som syns bredvid nr 6. (Men sexan pekar på något annat) Dom röda strecken på bilden har inte heller något med detta att göra. Dom beskriver något annat.
av kvillebäck
Det är nog inte så att den inte orkar utan bara så att det är låg oljenivå i den.

Fyll på en dl hydraulolja och prova. Har du ingen hydraulolja så prova lite servo-olja eller automatlådeolja.
av Jonas_latt
Jag har prövat med extra olja. Men utan resultat.
När man inte belastar den så funkar den kalas. Men när v70 ska upp så får den inte däcket att lyfta ifrån backen.

Den läcker inget och tappar inte trycket.
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]