Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er alla glada volvo ägare.
Hoppas att någon vänlig själ har svar på min fråga.
Jag köpte mig en s60 årsmodell 2002 med 2,4 liters motorn för en månad sen.
Och nu idag märkte jag att motortempen inte går upp till mitten, stannar ungefär strecket innan.
Och när jag har trippmätaren på nuvarande förbrukning så är den avsevärt mycket
högre vid acceleration än vad den varit innan, ungefär på 3.3 liter milen.
Och på farthållaren i 110-120 på motorvägen så ligger den på cirka 1.6 liter milen.
Där den tidigare legat på 0.5 ungefär. Fick bara en tanke att motorn kanske inte blir riktigt varm?
Hoppas att någon kanske vet vad felet är. Märkte det idag efter att ha kört nästan 7 mil, så varm borde den vara.
Tack på förhand. :D
Användarvisningsbild
av Vojje
Det verkar tyvärr som att dina instrument inte fungerar korrekt.
Jag rekommenderar att du beräknar din faktiska förbrukning och jämför med det sannolikt felaktiga som färddatorn ger.
Du kan ju mäta kylvätskan med en ugnstermometer eller vanlig för den delen. Varmkör bilen tar väl 15 min cirka så är du säker. Stanna och skruva försiktigt av locket till expansionskärlet och mät tempen. Den borde ligga mellan 80-90 grader. Någon annan som är mer säker på tempen får gärna rycka in. Då kan du utesluta termostaten. Har du provat att rycka minuspolen i ca 15 min för att nolla alla givare? Fungerar helljusindikeringen?
Användarvisningsbild
av hollan
byt termostat! och ta tempgivaren när du ändå håller på det är nämligen vanligt att den är dålig
Användarvisningsbild
av Vojje
Enkel att byta och kostar ca 200:- på Volvo.
Om du tappar ur lite kylvätska från kylarens avtappning kan du återanvända den. Om du vill.
Användarvisningsbild
av wissel
dieselmagnus skrev:Innan du byter termostat så mät hur varm din kylvätska är. Kan ju vara tempgivaren. Är inte termostaten inbyggd i termostathuset?
Termostaten på denna är den "gamla" vanliga. 200:- bytes på 15 min. :-)
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]