Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av umekille
Följer avgascert. med bilen eller är det motorn som gäller?
Skall ju gå skruva in en Rover-8 i en 740 utan större ingrepp.
av Struve
En massa jidder i denna tråd som kan skrämma skiten ur vilken skruvglad kille/tjej som helst :(

Avgascerten följer motorns tillverkningsnr.
Karosserna är godkända för en viss effekt däri ingår t5-motorerna, mig veterligen gjordes inga karossförstärkningar/ändringar på 850-karossen från att den började tillverkades till den gick upp i V70-versionen.
Det jag hade gjort är att rensa GLT-karossen så Du har ett tomt skal.
Sedan hade jag flyttat över allr från T5:n in i GLT-karossen för att sedan åka till Volvo och be dom göra en komponentkontroll så allt stämmer.
Bilen måste i detta läge vara 110% original annars godkänns inte komponentkontrollen.
Sedan är det reggning hos SBP

Bilen är inte ombyggt fordon och ännu mindre ett amatörbyggt fordon, dessa två versioner är det SFRO sysslar med.
Dunkar man däremot i ennan drivlina inkluderat motor från annan biltillverkare så kan det löna sig att gå via SFRO.
Då krävs även intyg på motoreffekt, avgascertifiering och intyg på vad karossmodellen har för effektuppgifter.

Finns en väg till men den skriver jag inget om!
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Struve skrev:En massa jidder i denna tråd som kan skrämma skiten ur vilken skruvglad kille/tjej som helst :(

Avgascerten följer motorns tillverkningsnr.
Karosserna är godkända för en viss effekt däri ingår t5-motorerna, mig veterligen gjordes inga karossförstärkningar/ändringar på 850-karossen från att den började tillverkades till den gick upp i V70-versionen.
Det jag hade gjort är att rensa GLT-karossen så Du har ett tomt skal.
Sedan hade jag flyttat över allr från T5:n in i GLT-karossen för att sedan åka till Volvo och be dom göra en komponentkontroll så allt stämmer.
Bilen måste i detta läge vara 110% original annars godkänns inte komponentkontrollen.
Sedan är det reggning hos SBP

Bilen är inte ombyggt fordon och ännu mindre ett amatörbyggt fordon, dessa två versioner är det SFRO sysslar med.
Dunkar man däremot i ennan drivlina inkluderat motor från annan biltillverkare så kan det löna sig att gå via SFRO.
Då krävs även intyg på motoreffekt, avgascertifiering och intyg på vad karossmodellen har för effektuppgifter.

Finns en väg till men den skriver jag inget om!
Är du säker på detta?
Bilen är ju knappast i originalutförande efter ett byte till kraftigare motor.
Och eftersom Volvo inte har gett ut några generella intyg om vilken effekt & vilket vridmoment 850 får ha gäller 20%/10%-regeln vad jag har förstått.
av Struve
Lucif3r skrev:Kan du möjligen tänka på chassinr fiffel? :lol:
Jag tror nog dom flesta vet om det, och även vad som händer om man blir påkommen :wink:
Du skrev det, inte jag :wink:
kebabpizza skrev:Är du säker på detta?
Bilen är ju knappast i originalutförande efter ett byte till kraftigare motor.
Och eftersom Volvo inte har gett ut några generella intyg om vilken effekt & vilket vridmoment 850 får ha gäller 20%/10%-regeln vad jag har förstått.
Vet att Volvo är tröga med detta och det är mycket tråkigt.
Och bilen är ingen GLT längre men likförbaskat en originalbil, därav komponentkontrollen.

Har byggt om ett par bilar med nyare grejer på ovanstående sätt, fast då har det inte varit "traktorer" (ironi) Vi pratar om :D
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Turboforslund skrev:Jag har en T5 reggad 850 se2,5 från -95 som endast har "motor utbytt" i pappret.
Regnr: OFZ045. Ge inte upp, regga och ha kul! :)

// Turboforslund
Avställd? Den kanske inte var så kul i alla fall ;)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Turboforslund skrev:Jag har en T5 reggad 850 se2,5 från -95 som endast har "motor utbytt" i pappret.
Regnr: OFZ045. Ge inte upp, regga och ha kul! :)

// Turboforslund

Då är ju frågan NÄR du böt motor. Lagen har ändrats både en och flera gånger sen -95.
Men enligt dagens lag är det INTE möjligt att bara byta motor till en annan i en bil nyare än -92. Om du nyligen bytt motorn, ja då är det bara att gratulera - besiktningen har gjort fel.
av *pettson*
Orginal vid komponentkontroll avser ALLTID såsom just det chassienumret lämnade fabriken.
Ett chassienummer med10V med 20V eller 20V turbo motor är inte överhuvudtaget det minsta orginal.
*orginal* motsvarade ju specen på chassienumret som donerade delarna, inget annat.

Har själv stått och utfört komponentkontroll på oplar när jag jobbade där.
köpråd extraljus ledramp

Ny här beställde hem nyss Asplight TB160[…]

Ah titta! Här ligger ju en vänster-bak k[…]

Funderar på en c70 som hobbybil, vill I s&a[…]

IMG_2057.jpeg Vad är det för liten sva[…]