Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hasseA
Idag skulle jag byta länkarmsbussning på min S60. Hade skickat efter nya polyuretanbussningar från Skruvat.se. Det var inga problem att få dän de gamla men att montera de jag köpt från skruvat visade sig inte vara så lätt. Diamtern på sätet är 58.1 mm och diametern på bussningen är 58.4 mm. Bussningen är alltså 3/10 mm större. Skall det verkligen gå att pressa i den när den är såpass mycket större? Jag har i vart fall svårt att få i den. Läste denna länk.
http://mekav70.blogspot.se/2012/01/1201 ... ingar.html
Här verkade det lätt. Det räckte med en gummiklubba för att få i den. Är det någon som vet vad diametern på bussning ock säte skall vara?
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Har du fått ur allt från den gamla bussningen så du inte har kvar ytterringen då?

Men annars så är ju bussningen i plast och den behöver vara en bit större än hålet för att den ska sitta kvar.
av hasseA
Jo allt är ute. Jag skar bort den gamla. Sedan använde jag bågfil och sågade precis igenom det gamla höljet och pressade ut det. Den nya bussningen är visserligen av plast men den har ju ett "hölje" av stål. Av den anledningen tycker jag det verkar omöjligt att pressa i den när den är 0.3 mm störe än sätet. Den borde inte var större än kanske några hundradelar i diameter än vad hålet/sätet är. Jag har en värmepistol som kan ge 600 grader men jag tror inte ens att det hjälper att värma svingarmen till den temperaturen för att jag skall få i bussningen. Att ta till gassvetsen verkar vara lite väl drastiskt. När smälter alumininum?
av eddar
hasseA:
Hur går det med bussingene ?
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]