Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joacimmelin
Hej alla,

Har tidigare haft två Volvo (S80 T6 -00 som var grymt skön men grymt dyr och en V70 2,4t -01 som var grymt skön men som fick repareras hela tiden). Nu står jag i valet och kvalet inför en tredje Volvo. Har hittat en XC70 D5 AUT från 2004 som jag provkört. Den har rullat närmare 40000 mil men i princip allt är bytt i form av exempel växellåda, vinkelväxel, kamrem, länkarmar, framvagnsleder, styrenhet,dieselvärmare, hjullager runt om, stötdämpare, osv. Bilen är fräsch, skön att köra, automatlådan växlar fint och det hörs inga klonk från framvagnen som var i princip ett konstant inslag med min V70.

Det är bara en sak jag funderar på. När jag provkörde bilen så hade batteriet laddat ur sig. Bilhandlaren startade den med startkablar och när jag gar ute på vägen och körde så dök ett antal varningslampor upp om helljus, antisladd abs osv var ur funktion. Allt fungerar dock som det ska så larmen var falska. Jag vet att min S80 uppvisade samma beteende och där fick en elektronikbox senare bytas för 16000. Skillnaden är var att inga fel låg kvar som meddelanden vilket jag har för mig att det gjorde i min S80.

Vad tror ni? Är det nåt att oroa sig för?
av joacimmelin
Det är en kostnadsfråga. Jag ska provköra den igen nästa vecka då de bytt batteri, ställt in framvagnen och lagt på vinterdäck. Dyker detta upp igen då så vet jag att det är ett konstant problem som nog blir dyrt.
av joacimmelin
En annan fråga: Bilen är uttagen 2003 men handlaren säger att det är 2004 års modell och hänvisar till chassinumret:

YV1SZ799741131947

Tydligen ska det åttonde tecknet från höger i chassinumret (i detta fallet en fyra) betyda att det är 2004 års modell. Kan någon bekräfta att detta stämmer?
Användarvisningsbild
av wissel
Stämmer, det är modellår 2004.
Det som möjligen kan vara så är det Instrumenthuset (DIM) som
spökar också, kostar runt 2500 att fixa. Men jag skulle ferlkodsläsa bilen
innan köp, radera o köra en rejäl bit o läsa av igen och därmed kolla om några har återkommit.
Användarvisningsbild
av Perc
Kom ihåg att 2004 är sista året före facelift. 2005 kom bl.a. nyare strålkastare och bakljus med klarglas samt lite små förändringar i inredningen. Dock inga tekniska uppdateringar att orda om.

Bilar med xenon hade förvisso klarglas ända från början, men faceliftstrålkastarna är ändå snyggare. Gör att bilen ser mycket, mycket yngre ut. Sen blev väl speglarna större i något skede också. Min 2004:a hade irriterande små speglar.
Användarvisningsbild
av Andreas2012
40 000 Mil? Wow, inte illa.

För mig skulle det helt bero på priset.
C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Men för bövelen slå av skorna inn[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]