Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av netfabbe
Hej!

Min 740 -88 med en B230F går på tre och om man gasar nå suger den typ bara luft låter det som när man sitter och gasar och den orkar ingenting ibland hoppar den till och går bättre men inte bra men mycke bättre iallafall.

Det jag har bytt:

Kolla tändföljd, fördelarlock bytt, rotor bytt, luftmassemätare bytt, inspruts o-ringar bytt fast dom var större men det skulle inte spela nån roll trodde dom, bytt tempgivare, bytt stift, bytt tändkablar,bytt soppa pump och filter, satt ditt orginal luft filter mer kommer jag inte på.

Tack på förhand,
Fabian
Senast redigerad av 1 netfabbe, redigerad totalt 0 gånger.
av sicnarf
Ta ut felkoder från felkodsdosan. Hur man gör finns i informationstråden högst upp här. Men jag skulle tro att knacksensorn är ditt problem här. Du behöver göra ren kontakterna. Sök i sökrutan om det.
av netfabbe
sicnarf skrev:Ta ut felkoder från felkodsdosan. Hur man gör finns i informationstråden högst upp här. Men jag skulle tro att knacksensorn är ditt problem här. Du behöver göra ren kontakterna. Sök i sökrutan om det.
Har ingen felkodsdosa det är en -88
av sicnarf
Det var tråkigt att du hade en 88A. Då har du LH 2.2 och de ska vara väldigt känsliga har jag hört. De som kom efter(88B) har LH 2.4 systemet och de är mycket stabilare och enklare och har dessutom en felkodsdosa i motorrummet för felsökning. Det är så mycket som kan ge såna här problem som du har. Kollat så inte kamremmen kuggat? Kolla så att Luft Masse Mätare kabeln sitter fast ordentligt. Ja,dina problem passar perfekt på trasig LMM. Kanske byta och testa? Har du kollat om den tar tjuvluft nånstans. Kolla med startspray runt insugspackning och känn på alla luft slangar så de är isatta riktigt,och så att de är inte spruckna. Trasiga slangar eller om den inte sitter fast riktigt kan ställa till ett helvete. Kan också vara din BTR som felar. Testa med en från skroten.Sen kan du dra loss slangen till tomgångsmotorn och spruta in någon rengörande olja typ Brakklen för att rengöra tomgångsmotorn. Läs här på förumet hur man gör detta. Har du skruvat loss knacksensorn på blocket och gjort rent som jag skrev tidigare? Har du katalysator förresten? Knacka på den under bilen och se om det skramlar i den. För om det skramlar i den så är allt löst och det kan förklara dina motorproblem. Det liksom täpper till luftflödet där.
av netfabbe
Kamremmen ser normal ut men vet inte riktigt hur det ska se ut heller, ska kolla om den tjuvluftar men tror inte det, kabeln sitter och trådarna är hel har testa bytt, har inte kollat btr heller, ska testa det tack! Ska även ta komp test tror jag, sen var det någon som sa att det satt något vid gasspjället som kunde vara felet?
av netfabbe
Kan tilläga om det spelar nån roll att det ligger oljekladd i luftröret av någon anledning? Någon sa att det var standard och att de va vevhusventilation som satt igen kan det stämma? Nått värt att fixa?
av sicnarf
Det är standard fel på 740 ja, att vevhusventilationen är igentäppt!!!!! Men det är inte standard att det SKA vara så. Du ska absolut göra rent din tomgångsmotor,gasspjäll och vevhusventilation. Oljeklegg stör luftflödet och det stör motorgången.Sök i sökrutan hur man gör rent alla dessa saker så kommer det upp information. Du kan googla ockcå för det kan finnas bättre information om detta på andra ställen.
av netfabbe
Katalysatorn låter hel, jag tog bort slangen ur BTRen och det kommer soppa typ impulsvis trycker den ut är det rätt? Jag har plocka bort gasspjället och tomgångsmotorn nu och tog in det för att göra rent, dom två slangarna från gasspjället går till en svart burk vad e det? Nått man ska göra åt den? Slangen från gasspjället/insugsröret går ju in vid insprutet sen ner i nån burk vid motorn vad är det? Sen går det en small typ vakum slang därifrån och in i insprutet den var så hård att den gick av när man tog bort den vart kan man köpa den slangen och packningen till gasspjället? Och vad heter dom grejerna? Knacksensor har jag inte kollat, är den någon ide? Svårt?

Tack för hjälpen hittils,
Fabian

Ok,Tack 72 år gammal motor :-D .Lagren ä[…]

Fönsterhiss ur funktion

Monterade lös insidan på dörren oc[…]

Volvo car UX

IMG_1381.jpeg Det var på tiden. Nu fatt[…]