- fre 30 nov 2012, 22:09
#704804
Sambons nyligen inhandlade S40 -01 lider av lite fuktproblem i kupén. Det artar sig genom att rutorna får skrapas på både in och utsida.
Har funderat lite på hur jag effektivast och på kortast tid gör en total avfuktning av bilens insida.
Har lite olika ingångsvärden att bolla med:
Har tillgång till både varm och kallgarage. Elektriskt drivna apparater som skulle kunna tänkas lösa problemet finnes i form av konsumentavfuktare för typ badrum och tvättstugor, kupévärmare samt liten byggfläkt (2 kW)
Frågan är vilken setup som är effektivast!
* Kallgarage avfuktare
* Kallgarage värmefläkt
* Varmgarage med avfuktare
* Varmgarage med värmefläkt
Tips mottages tacksamt för hur jag bör säkerställa att metoden blir effektiv. T.ex. bör jag ha rutorna på glänt för att säkra optimalt luftflöde etc?
Bilen kommer givetvis, allt efter vintern rullar på, att få nya fuktproblem pga. snö som dras in med skorna osv. Men förhoppningsvis inte i samma omfattning som nu.
Har funderat lite på hur jag effektivast och på kortast tid gör en total avfuktning av bilens insida.
Har lite olika ingångsvärden att bolla med:
Har tillgång till både varm och kallgarage. Elektriskt drivna apparater som skulle kunna tänkas lösa problemet finnes i form av konsumentavfuktare för typ badrum och tvättstugor, kupévärmare samt liten byggfläkt (2 kW)
Frågan är vilken setup som är effektivast!
* Kallgarage avfuktare
* Kallgarage värmefläkt
* Varmgarage med avfuktare
* Varmgarage med värmefläkt
Tips mottages tacksamt för hur jag bör säkerställa att metoden blir effektiv. T.ex. bör jag ha rutorna på glänt för att säkra optimalt luftflöde etc?
Bilen kommer givetvis, allt efter vintern rullar på, att få nya fuktproblem pga. snö som dras in med skorna osv. Men förhoppningsvis inte i samma omfattning som nu.