Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av depthless
Jag hade problem förra året med "blinkade larm" på min Volvo S80 T6 (2000): se denna tråd: http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=61346

- men det löste sig med byte av "sirensats". Detta var i mars år 2011.

De tre senaste dagarna har billarmet gått två gånger när grannen parkerat sin bil bredvid sin (?) Första gången trodde jag det kanske var någon som försökte pilla något på bilen. När jag själv förskte dra och knuffa på bilen, då utlöstes inte larmet.

Nyss gick det igen när grannen parkerade bredvid mig. Parkeringen är en standardparkering som ofta återfinns vid lägenhetshus, dvs. alla bilar står på rad. Grannen backar in sin bil, så att han står med nosen framåt så att säga. Men detta borde väl inte påverka larmet?

Kan det vara kabelbrott som helt plötsligt visar sitt fyla tryne, eller något fel på rörelsedetektorn? Sirensatsen jag köpte ska väl hålla tio år om jag förstått det rätt.

Tackasm för råd och tips.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Stäng av rörelsedeckaren på knappen inne i bilen först. Larmar inte bilen då så är det ju denna. Blir det så när du parkerar på annat ställe?
av depthless
dieselmagnus skrev:Stäng av rörelsedeckaren på knappen inne i bilen först. Larmar inte bilen då så är det ju denna. Blir det så när du parkerar på annat ställe?
Jag har aldrig sett en sådan knapp, var sitter den och hur ser den ut? Kan inte hitta någon info på nätet om detta.

Det hade aldrig varit några problem sedan sirensatsbytet, märkligt att det uppstått just nu.
av depthless
Jonas_latt skrev:Du känner ingen med vida dice? Bara felsöka
Jag har en kompis som har jobbat på Volvo tidigare. Han kör solo nu, så jag ska kolla med honom.
av depthless
Jag var nere nu och kollade i bilden, och där fanns det så klart en knapp att stänga av rörelsedetektorn. Jag har inte gjort detta än, utan har låst bilen med nyckel. Då antar jag att larmet är urkopplat, vilket inte känns helt roligt att ha.

Men, tycker man, detektorlarmet borde ju inte gå av när någon är på utsidan. Det är ju fel, eller hur?

Kan det beror på kylan? Jag befinner mig i södra Sverige, de senaste dagarna har det blivit kallare, vem vet om det påverkar instrumenten på något sätt.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Du kan ha en trasig rörelsedeckare. Det hade jag på min S80 T6. De kan inte läsa av vilken deckare som löser larmet på 99:or enl Volvo jag var hos. Så in tandningsläge på bilen. Stäng av tändningen och tryck in knappen. Se om bilen larmar. Du kan ju alltid kolla att ditt batteri mår bra.
Användarvisningsbild
av Vojje
Nu framgår det väl inte vilken bil grannen innehar, men det är troligen ngt maffigare än en S60-D2 vilket mycket väl kan utlösa ett billarm av den typen som är installerat i en Volvo.
Kan man sänka känslighetsnivån med Vida?
av d98josu
Öppna och stäng alla 6 "dörrarna" (inkl bagage och huv). Stäng dessa hårt! Vanligt att tex huven fäst i ett av två fästen och glappar som om någon öppnat den.

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

För att helt utesluta nåt annat skull[…]