Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gaggi77
Hej

Igår när det var kallare så kännde jag att min S60 2002 blev lite svårstyrd. Servo snurrar fint och servooljan finns. Inga oljud kommer när jag rör med ratten. Tog bort ratten för att den hade glapp åt sidor och märkte att skruven har losnat lite, skruvade tillbaka. Hoppas att det hade ingeting med det att göra!? Vad kan det vara? Någon som haft samma problem?
Senast redigerad av 1 gaggi77, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gaggi77
Tänkte också på det men det är samma sak när bilen blir varm. När jag rör ratten åt vänster eller höger så går den lätt en bit och sen blir det svårare, samma sak åt andra sidan. När jag står stilla blir det lite bättre.
av Tim
Jag är nästan säker på att du har en kärvande rattknut, den sitter monterad mellan rattstången och styrväxeln. Prova att spraya lite WD40 eller liknande på den, vrid några gånger på ratten och spraya några gånger till, blir problemet märkbart bättre så är det ju den som kärvar och behöver bytas!
Användarvisningsbild
av gaggi77
depthless skrev:Hur gammal är servooljan?
Servoolja är säkert gammal. Köpte bilen för två veckor sen. Oljan är brun. Men idag tömde jag burken och fyllde på original från Billia blå olja. Provade men det blev samma. Det fungerade jätte fint tills igår. :cry:
Användarvisningsbild
av gaggi77
Tim skrev:Jag är nästan säker på att du har en kärvande rattknut, den sitter monterad mellan rattstången och styrväxeln. Prova att spraya lite WD40 eller liknande på den, vrid några gånger på ratten och spraya några gånger till, blir problemet märkbart bättre så är det ju den som kärvar och behöver bytas!
Men var ligger precis rattknuten du tänker på? Inne i kupe eller?
av Tim
Monterad mellan styrväxeln och rattstången, knuten ser man om man tar dän eller vrider ut det vänstra hjulet.
Användarvisningsbild
av Vojje
Lyft upp fronten och vrid på ratten med motorn avstängd.
Då bör man lätt känna om knuten felar.
C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Men för bövelen slå av skorna inn[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]