Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xerys2012
Tänkte det kunde vara intressant att veta vilka fel ni haft på era bilar, som ni varit tvugna att åtgärna eller ska åtgärda?

Mina är följande:
* Miss i lackningen på bakluckan, mellan plåt och bakruta. (Ej åtgärdat)
* Klickljud (störande) i växellåda vid ca 15 km/h mot stillastående (backspärr tydligen) vissa har klicket, andra inte. (Ej åtgärdat)
* Missljud i kupe när extraväraren går. Dånande ljud som går upp o ner i hastighet, ej vanligt fläktsurr/blåsljud. haft det två dar i rad (Ej åtgärdat)

"Ej åtgärdat" = ej varit i kontakt med ÅF än.
Senast redigerad av 1 xerys2012, redigerad totalt 0 gånger.
av xerys2012
apersson850 skrev:Torkararmen ska ta i motorhuven när du fäller upp den, om du inte först kört torkarna till serviceläge. Har du gjort det?
Serviceläge? hur görs detta då? ??:-/
av MrNorth
XC60 MY13 körd 80 mil

* Bytt panel extern på höger fram dörren pga dålig passform för gummilisterna. De passade då på att skava av lacken så det blev en omlackering av B-stolpen.

* Byte blinkers vänster backspegel, det samlades fukt i den.

* Byte fronten (plast-kromet) pga repor vid leverans

Annars går bilen bra. Hade dock önskat vettigare placering av parkeringsbromsen, maken till värdelös placering får man leta efter. Förmodligen design kontra funktion, de fick väl inte placera den vid växelspaksknoppen.

/S
Användarvisningsbild
av Nitte
Är nu inne på den 3:e S/V60 på 2 år (har blivit flitigt bytande ;-)).
På min första S60 D3 MY11 som var en av de första som levererades av min ÅF, så fick jag precis samma scenario som Ronne, fast på förarsidan.
Alltså fuktläckage som skadade kabelmattan i dörren, gjorde att rutorna hissandes ner hela tiden (skapligt irriterande) och låset öppnades/stängdes.
Tog några veckor och byte av en massa delar innan verkstaden kunde hitta det.
Barnsjukdom tycker man, borde varit åtgärdat på senare årsmodeller. Har heller inte sett det på mina senare V60 ( D5 AWD MY12 och nu D4 MY13).

I övrigt inga problem alls skulle jag vilja påstå, möjligen lite knirrande från takluckans solskydd på första S60:n efter 2-3000mil.

För övrigt helnöjd, kanonbilar att köra och för oss utan carport/garage blir värmare med VOC snabbt oumbärligt.

/Nitte
Användarvisningsbild
av PaNi
Inga fel som krävt verkstadsbesök efter 7 månader och 1700 mil. Totalt sett bästa bilen jag haft, alla kategorier.

Dock finns det några saker jag stör mig på:
- Den utomjordiskt fula parkeringen av höger torkarblad
- Kylfläkten i motorrummet får ibland fnatt och går upp och ner mellan stillastående och fullfart, trots att bilen är kall. Hörs in i kupén när man står still
- Ingen summer som varnar om man lämnar bilen med parkeringsljuset påslaget (så har det varit på alla Volvo jag haft)
- Inte möjligt att låsa temperaturen på högersidan till samma som vänstersidan. Funkar på frugans Polo som kostar 1/4 av vad min Volvo kostar...
- För liten spolarvätsketank. Får fylla stup i kvarten så här års.
av Micke008
Ynot skrev:Har inte haft något fel på på min bil under 2,5 år så !!!!!!!!
Men du har ju inte haft bilen i 2,5år, du fick den i November 2010 vilket är 2 år och snart 1 månad :shock:
Volvo hade visningshelg 13-14/nov, jag fick min den 10e Nov.

Jag har haft problem med

Stereon
Plastpaneler vid ratten som rör sig och låter
Lager eller något annat som låter när man svänger (hörs i lägre fart i garaget)
Värmaren som inte har startat, fel med mjukvara eller telefoni?
Skinnstolen som flagnar

Sen går det nog hitta flera mjukvarufel, problem med bluetooth och passform vad gäller karoseri.

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]