Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johhhan
Hej!
Jag är ny här. I går köpte jag en V70 2.4 -05 från en volvohandlare. Idag märkte jag dock att yttertemperaturmätare visar helt galet. Istället för –4 grader som det egentligen är ute, så tycker volvon att det är –17 grader. Ställde även in bilen varmt en timme, men även då tyckte den att det var kallt, –15 grader.

Kanske är en skitgrej, men känns surt när man nyss köpt bilen. Tyckte även att bilen varvade upp rätt rejält vid start och min tanke var ett den kanske "tror" att det är svinkallt och ska pumpa in lite extra bensin. Eller tänker jag helt fel?

Men hur som, vad gör jag åt detta?
Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av Vojje
Gällande temperaturen tar du en sväng till handlaren och påtalar detta, så fixar den problemet.
Användarvisningsbild
av Dede
Att bilen varvar upp till 1500-1700 varv är fullt normalt så länge motortemperaturen är låg.
Tror det är för att få upp temperaturen i katalysatorn snabbare.
Användarvisningsbild
av greeeken
Dede skrev:Att bilen varvar upp till 1500-1700 varv är fullt normalt så länge motortemperaturen är låg.
Tror det är för att få upp temperaturen i katalysatorn snabbare.
Japp så är det.
Det har inget med att b ilen visar fel yttertemp
Användarvisningsbild
av greeeken
dieselmagnus skrev:Precis. Kan ju hjälpa att rycka -polen på batteriet så att givaren nollas. Annars är den ju inte funktionell. Kalibrera eller byte?

Det är nog byte som gäller. Men att göra bilen strömlös brukar hjälpa ofta. Låt den då va strömlös ett par minuter
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]