Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mixon1
Hej alla glada forumister! Hittade detta eminenta forum efter lite googlande!

Min bil:
V70N T5 aut. -00 med snart 24.000mil på mätaren.

Jag sköter alla service själv, och gör allt för att hålla bilen i trim. (nä, trimmad är den inte -helt original).

Problemet: Motorsymbolen tändes under körning och varning för emission (nånting) tändes :-(
Jag har läst flera trådar i ämnet på forat och hittat en del uppslag som ska kollas upp, dock har jag ingen felkodläsare än.
Men en sak slog mig när jag stod bredvid bilen på tomgång (den varvar max ca. 3000v/min men går som vanligt förutom det), avgaserna luktar lacknafta eller fotogen typ??? Det har det aldrig gjort innan. Till saken hör att jag tankade bilen full (var nästan tom innan) dagen innan. Kan bensinen varit felblandad? Jag kollade kvittot för säkerhets skull så jag inte tagit E85 av misstag, men det var 95oktan.

Jag vore väldigt glad om någon kunde tipsa om en felkodsläsare som inte kostar skjortan oxå! Eller om nån vill kolla åt mig för en peng. Jag bor i Ulricehamnstrakten utanför Borås.

Mvh Michael
av Mixon1
:D Varningen för emissionsfelet slocknade av sig självt!? Jag lyfte inte ens minuspolen på batteriet.
Förmodligen är det väl något på gång, så det lär nog dyka upp igen. Men jag tänkte ta in bilen i garaget och serva den till helgen även om det är några hundra mil kvar tills det är dags. Ska även rengöra vevhusventilationen oxå. Kanske passa på att rengöra spjällhuset?
Något jag ska tänka på? Något annat som kan va bra att kika på när jag ändå ska riva isär?

Den där felkodsläsaren på Biltema, "PRO"-modellen tänkte jag på för en tusing, är det något att ha?
av leffe56
hej
fick ett bra tips från en som håller på med motorer nya modeller , använd ca 0,5 liter lysfotogen (petrol baserad okq8 gula) häll i tanken vid full tank (95-98 oktan)kör och när du stänger av bilen gasa upp 3-3500rpm stäng av ,lysfotogen rengör allt som den kommer igenom ,har två volvo xc70 ,s40 kör det på båda 1-2ggr/år ,bilarna känns jätte pigga efter en sådan behandling ,hoppas fler har samma erfarenhet ? ,,,leffe

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

För att helt utesluta nåt annat skull[…]