Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Dykaren
Börjar väl med att säga hej här och slänger i rask takt in min första fråga!
Är i tagen att köpa en V70 D5:a 01-05 någonstans därimellan. Har lite funderingar vad det gäller uppgradering av stereon. Jag läste något här om att det är kört att använda Navigatorn om man byter stereo?

Jag har Dvd med lös skärm i bilen jag har idag och tanken är ju att kunna kolla på film osv i bilen jag förhoppningsvis ska köpa med. Som det ser ut nu så är jag sugen på en 02:a som jag har hittat med Navigator i.

Mina frågor då är:

1. Går det att kolla på Dvd i den befintliga skärmen dvs navigatorn?

2. Går det att göra det under färd?

3. Vad måste jag ha för att kunna genomföra detta?

4. Är det aktiva högtalare i bilen? Vilka storlekar är det på dom, såg att det var 6,5" fram.

5. Finns det någon som verkligen kan dessa bilar och kan hjälpa till att få det ordentligt från början i Linköping? Rejmes a´4795,14kr/h är inte aktuellt.

6. Vilka orginalstereo läser Dvd? Finns dessa? Gör alla med Navigator det?

7. Tänkte byta ut dörrhögtalarna och sätta in en bas i bilen, driva dörrhögtalarna med ett steg och basen med ett annat. Detta kunde jag inte på min Cadillac jag hade då alla högtalare var aktiva. Går det på V70:n?
Mvh
Senast redigerad av 1 Dykaren, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
1. den befintliga DVD läsaren kan bara andvändas till navigation.
2. köper du en med TV-turnar så kan du bara kolla när bilen står still
3. allt går o lösa, men inte på nått enkelt sätt.
4. det finns 3 olika högtalar paket, i dom svensksålda modellerna, som mest kan bilen ha 12 högtalare & då är den största på 12"
5. Rejmes tar inte 4795,14kr/h
av Dykaren
CarMan skrev:1. den befintliga DVD läsaren kan bara andvändas till navigation.
2. köper du en med TV-turnar så kan du bara kolla när bilen står still
3. allt går o lösa, men inte på nått enkelt sätt.
4. det finns 3 olika högtalar paket, i dom svensksålda modellerna, som mest kan bilen ha 12 högtalare & då är den största på 12"
5. Rejmes tar inte 4795,14kr/h
Det var mer än liten hint till att dom är svindyra och inte kanske så jättehaj på dessa grejer. Vill ha någon som KAN och VET allt om ljud/bild på V70 D5!!
Användarvisningsbild
av CarMan
köp en 02 o uppåt, då får Du Volvo motorn, den motorn är OERHÖRT mycke billigare i drift (läs servicekostnad)

på 02 o uppåt får du även den nyare varienten på RTI (inget fel på den gammla, men den nya har större skärm & ett trevligarer menysystem)

nackdelen med det nyare systemet är att det är krångligare att gå runt fartspärren till TV-turnern.

varför vill du byta stereo? är det för att skaffa en som även har skärm? eller för att få bra ljud?

bra ljud (super bra ljud) får du on du köper en bil med Preformance sound system & en HU803. dena kombination ger dig möjlighet till Dolby Sorund i bilen om du köper till en centerhögtlare (vilket bilen säkert redan har) Desutom kan du köpa till en aktiv 12" bas som ryms under bakre bagagerums golvet & inte skäl nån plats.

Ska du ha bättre ljud på "pirat" marknaden så kostar det Mycke pengar & då mnar jag Mycke!!!
av Dykaren
CarMan skrev:köp en 02 o uppåt, då får Du Volvo motorn, den motorn är OERHÖRT mycke billigare i drift (läs servicekostnad)

på 02 o uppåt får du även den nyare varienten på RTI (inget fel på den gammla, men den nya har större skärm & ett trevligarer menysystem)

nackdelen med det nyare systemet är att det är krångligare att gå runt fartspärren till TV-turnern.

varför vill du byta stereo? är det för att skaffa en som även har skärm? eller för att få bra ljud?

bra ljud (super bra ljud) får du on du köper en bil med Preformance sound system & en HU803. dena kombination ger dig möjlighet till Dolby Sorund i bilen om du köper till en centerhögtlare (vilket bilen säkert redan har) Desutom kan du köpa till en aktiv 12" bas som ryms under bakre bagagerums golvet & inte skäl nån plats.

Ska du ha bättre ljud på "pirat" marknaden så kostar det Mycke pengar & då mnar jag Mycke!!!
Byta stereo vill jag göra om det är som så att det är ett måste för att kunna kolla på Dvd samt att jag behöver ha två lågnivåutgångar till slutstegen. Hur många är det på Volvos orginal stereos?
Användarvisningsbild
av CarMan
Dykaren skrev:
CarMan skrev:köp en 02 o uppåt, då får Du Volvo motorn, den motorn är OERHÖRT mycke billigare i drift (läs servicekostnad)

Byta stereo vill jag göra om det är som så att det är ett måste för att kunna kolla på Dvd samt att jag behöver ha två lågnivåutgångar till slutstegen. Hur många är det på Volvos orginal stereos?
köper du en bil med det stereopaketet jeg prata om behöver du inge låhnivåutgångar. Du vill inta ha bättre ljud än så, jag lovar.
Volvo stereon har inte vanlig lågnivå & inte vanliga anslutningar.

Jag fattar fortfarande inte dur du vill kolla på DVD, förklara övertydligt.
av Dykaren
CarMan skrev:
Dykaren skrev:

köper du en bil med det stereopaketet jeg prata om behöver du inge låhnivåutgångar. Du vill inta ha bättre ljud än så, jag lovar.

Ja jag vill alltså kunna kolla på Dvd i den skärmen som kommer upp ur instrumentbrädan.
Användarvisningsbild
av CarMan
Dykaren skrev:
CarMan skrev:
Dykaren skrev: Byta stereo vill jag göra om det är som så att det är ett måste för att kunna kolla på Dvd samt att jag behöver ha två lågnivåutgångar till slutstegen. Hur många är det på Volvos orginal stereos?

Ja jag vill alltså kunna kolla på Dvd i den skärmen som kommer upp ur instrumentbrädan.
OK. då är du ju inte i behov av att byta stereo över huvud taget.

det går att lösa, men inte på en enkelt sätt.
är funktionen så nödvändig för dig? hur ofta kommer du andvända denna funktion, jag tror att en annan lösning kan vara ett bättre alternativ.
Användarvisningsbild
av CarMan
jag har ingen bra lösningpå ut ljudet ska bli bra, vanlig lågnivå är lite för lågt för anläggningen & man får med lite generator ljud när man vrider upp volymen
av Dykaren
CarMan skrev:
Dykaren skrev:
CarMan skrev: köper du en bil med det stereopaketet jeg prata om behöver du inge låhnivåutgångar. Du vill inta ha bättre ljud än så, jag lovar.

OK. då är du ju inte i behov av att byta stereo över huvud taget.

det går att lösa, men inte på en enkelt sätt.
är funktionen så nödvändig för dig? hur ofta kommer du andvända denna funktion, jag tror att en annan lösning kan vara ett bättre alternativ.
Jag körde en D5:a idag med stereon 603 tror jag den heter och det lät inte riktigt så bra som jag vill ha det. Jag har riktigt bra ljud i bilen som jag har idag. I dörrarna har jag quaxialhögtalare och bak en sub i en liten sluten låda och det låter mycket bättre. Hur ska jag göra med Dvd:n då? Jag använder Dvd-skärmen ofta, varje dag typ då jag kör Dvd/Mp3 och då får upp alla album på skärmen och väljer då lätt det album samt låtar.
Högt oljud ej från motor

Är det inte ett hjullager som Erik Å ti[…]

Ja du hade ju inga felkoder på 5v signalen s[…]

Ibland går det, oftast inte. Finns ju flera […]

Nog är det bytt en massa EGR ventiler på[…]