Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo V40 1,8 -98

1.Har mycket fukt i bilen(imma på samtliga rutor). Tygmattan vi förarsätet är rejält blöt.
Har tidningspapper under gummimattorna vid färd. Nu över natten har jag plockat ut mattorna och pappret och kör med kupévärmare 1300W samt en stor och en liten torrboll får se i morgon hur det står till med fukten.

2. Dålig värme i kupén. Den värmer upp bilen men sen sprutar den sval luft när bilen är varm.
Motortempen ligger på 87 grader enligt färddatorn. Så tror inte det är termostaten. Kylarvätskan är i rätt nivå och jag har inte någon läcka vad jag har märkt. Något jävelskap med värmepaketet är det nog.

Bör jag byta pollenfilter och peta på spjäll o fanstyg?

3. Kupéfläkten är bra på 1 2 3 men på 4 låter det som att det är sista rycket innan döden. Ett "ojämt" fläktljud som jag ser som VÄLDIGT högt i jämförelse med de andra hastigheterna. Inga jämna steg.

4.Glapp i dörrkontakterna har testat att ta av gummiskyddet och sprutat in elkontaktsprej hjälpte lite. Är det någon som har ett reservdelsnummer på dessa små kontakter så jag slipper ha mörkt i bilen? Alla förutom vänster bak.

5.Bakre torkaren tar dåligt och de främre tar "för" bra. Blir ett gnisslade ljud när torkarna går över rutan även vid mycket vatten. Har testat att smörja leden med 556 hjälper tillfälligt nästa dag är det samma visa. Hjälper det att smörja trokarbladen med silicon eller något?

Som ni ser är det en diger lista med fel men fick den för 2000 kr av en kompis. Har stått på en gräsmatta i några år.
Har bytt främre bromsskivor och belägg, oljefilter, olja, oljetrycksgivare, bussningar och packningar till växel-länkaget samt svetsat läckaget då det hade rostat hål på röret. Undrar hur billig bilen blir tillslut.

Du säger att du kör Tesla men samtidi[…]

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]