Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ConnyÖ
hejsan ville ha en varm o skön bil nu på morgonen så jag satte på allt i går men till min besvikelse var det varm i bilen men det gick över väldigt snabbt till kallluft för själva motorn hade jue inte blivit varm alls hur länge måste den vara på så motorn blir varm??? ?:-/ ?:-/ ?:-/

MVH Conny
Användarvisningsbild
av Dede
Beror på vilken typ av motorvärmare du har.
Är det originalmonterad kontaktvärmare så är den usel. Jag har en sådan och har testat ha bilen inkopplad i 8 timmar och då rör sig temp.mätaren knappt ett steg. Detta eftersom den värmer på oljetrågets (tror jag) utsida.

Vill man ha vattnet varmt är det en Defa eller Calix slangvärmare man får montera.
av nissesvolvo
Jag har precis bytt ut min gamla kontaktvärmare, som för övrigt sitter mot blocket, till en slangvärmare. Jäklar vilken skillnad det är. Rekomenderas starkt till alla som vill fort ha värme i bilen. Jag har Calix.
Användarvisningsbild
av Dede
nissesvolvo skrev:Jag har precis bytt ut min gamla kontaktvärmare, som för övrigt sitter mot blocket, till en slangvärmare. Jäklar vilken skillnad det är. Rekomenderas starkt till alla som vill fort ha värme i bilen. Jag har Calix.
Hur mycket av kabeldragningen fick du byta ut?
Har funderat på att byta till slangvärmare istället eftersom kontaktvärmaren är gansak värdelös.
Vill dock fortfarande ha kvar kupevärmaren så uttaget i kupén vill jag ha kvar.
Måste man byta allt?
Hur lång tid tog det att byta och vad kostade hela kalaset?
Användarvisningsbild
av Perc
Jag tror knappast att ens Volvo själva har någon vettig förklaring på varför dom valde kontaktvärmare istället för slangvärmare då dom lät tillverka sin "originalmotorvärmare". Det är Calix som tillverkat prylarna men går man och slår i deras katalog så bjuder det ut slangvärmare, RE 480. Kontaktvärmaren går bara att köpa över marmordisken som originaldel.

Glöm inte heller att köpa monteringssatsen (tror den hette M15) då du köper slangvärmarelementet. Den är ett måste för att vattencirkulationen ska fungera. Om vattnet inte rör sig så blir motståndet för varmt och går av.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Perc skrev:Jag tror knappast att ens Volvo själva har någon vettig förklaring på varför dom valde kontaktvärmare istället för slangvärmare då dom lät tillverka sin "originalmotorvärmare". Det är Calix som tillverkat prylarna men går man och slår i deras katalog så bjuder det ut slangvärmare, RE 480. Kontaktvärmaren går bara att köpa över marmordisken som originaldel.

Glöm inte heller att köpa monteringssatsen (tror den hette M15) då du köper slangvärmarelementet. Den är ett måste för att vattencirkulationen ska fungera. Om vattnet inte rör sig så blir motståndet för varmt och går av.
Calix skäms nog över att ha behövt tillverka något så dåligt och överlåter skämslet till Volvo, det är ju nästan löjligt så dåligt dessa blockvärmare fungerar :(

Har själv blockvärmare i både 850in och V70in, och dessa blir nog varmare av en fjärt i rymden än av dessa värdelösa sk värmare.
Användarvisningsbild
av Perc
Både Defa och Calix har tyvärr bara utanpåliggande oljetrågsvärmare på 350W till min 1.4TSI. :( Får en sån installerad på fredag.

Det är ju som sagt sista utvägen om det inte finns frysplugg och man inte kan montera slangvärmare utan att orsaka felkoder och dylikt.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Perc skrev:Både Defa och Calix har tyvärr bara utanpåliggande oljetrågsvärmare på 350W till min 1.4TSI. :( Får en sån installerad på fredag.

Det är ju som sagt sista utvägen om det inte finns frysplugg och man inte kan montera slangvärmare utan att orsaka felkoder och dylikt.
Ja det är tråkigt att dessa någorlunda effektiva slangvärmare inte går att montera på alla bilar.

Jag själv hade ju kunnat byta ut mina dåliga blockvärmare, men, får jag kupén och rutorna frostfria med kupévärmaren så är jag nöjd. Miljömässigt med ordentlig motorvärmare eller inte så ser jag inget problem, kör jag bensindriven bil så är jag miljötaliban oavsett vilka åtgärder jag sätter in och straffas för det.
av nissesvolvo
@Dede.

Jag hade redan en komplett motorvärme inkl kupeuttag. Anledningen till byte var att det blev kortis i den gamla kabeln till själva värmaren.
Så det jag har bytt ut är enbart kabeln som gick från förgreningen fram till den gamla värmare. Således kabel på 1 m samt en slangvärmare+monteringssats. Minns inte exakt vad materialet kostade men kolla på Mekonomens hemsida så finns det priser där.

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

För att helt utesluta nåt annat skull[…]