Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ahh fint med lite bilder :-)

Den oljan är dags att byta igen.

Dock har tidigare ägare nog gjort något litet del byte av olja ser det ut som. Då man ser lite röd färg i den.

Men den ska vara ännu mer ljus röd.

Tror helt dina problem kommer försvinna efter ett eller kanske några till byten av oljan. Eller om du kör en rejäl spolning direkt. Annars kan du också själv enkelt bara öppna pluggen sätta i en slang i stickhållet fylla på 3,5 liter. Köra några mil. Tömma igen och göra lika dans. Köra någon vecka, göra om samma byte igen.

(3,5 liter har det kommit ut på alla jag bara tömt och fyllt på hittils av dessa volvo lådor, kolla nivån på din att den stämmer ändå för säkerhetskull)

Eller spola den, lite mer komplicerat. Men inte omöjligt att göra själv eller om du lämnar in den.

Sen låter du Volvo nolla lådan och lägg i senaste program varan, sen borde din låda vara som ny igen :-)

På tal om det du berätta om era tjänstebilar, det var precis det jag mena i mitt föra inlägg, så trist att så stora företag, vågar sätta sina rykten på spel så, men är väll mellan chefer som är lite för frestade att fixa sin budget eller bonus avtal som tyvärr blev lite fel och så tänker dom märks nog inte på en tjänstebil ingen som kollar så noga mycket trist hur som helst.

Precis som den jag byte olja på nu sist, dom märkte väll här har vi en som inte har kol så noga och kommer inte kolla själv heller.

Men nu ska du ut och fixa din låda :-)
Vi väntar med spänning på resultatet.
Lycka till.
Med vänlig hälsning,
Andis
Hej igen,

Pratat med verkstaden nu och bokat tid till den 11:e december så innan dess kommer ingen uppdatering. Serviceteknikern tyckte inte det var självklart med en spolning utan ville börja med att läsa felkoderna så tar vi det därifrån. Men den spontana kommentaren var att det var tur att det var denna lådan och inte lådan i T6:an för då hade det blivit dyrt :shock: För mycket olja borde inte resultera i detta utan bara att den hugger i växlarna.

Ska försöka vara med under tiden så får vi se hur problemet hanteras men några timmar är uppbokade, så behövs spolning så blir det förhoppningsvis den dagen.
Som din olja ser ut behövs spolning i alla lägen.

Men precis det här jag skrev. Dom vill inte det är ju dumt att förlänga livs längden på något som kommer ge en rejäl inkomst att fixa sen.

Det som brukar hända är stop i ventilhuset till slut. Nytt kostar enligt en del här på forumet ca 14000+ mont.

Samt man brukar uppleva att lådan går mycket bättre med ny olja.

Sök lite i trådarna, finns en här som beskriver hur man gör rent ventilhuset i en automat.

Kan även nämna att på taxi bilar är olje byte inskrivet. Samt dom flesta taxi drivers jag talat med byter var 4000 mil för att kunna köra dom 70000+ mil.

T6 lådorna har ett filter i sig som ska bytas, men det brukar ju inte göras och sen är allt för sent när det börjar krångla. Var väll därför han sa tur att du inte hade en sån låda.

Stå på dig byt se till att få oljan byt. Samt kontrollera att den blir näst intil rosa då är det riktigt rent och fint i lådan.

Tänk på att dessa låder får man inte tappa i någon skitt i alls när dom öppnas och sätts ihop. Konstigt att man se tycker det är okej att låta dom gå med smuts och bränd olja i sig.

Med vänlig hälsning,
Andis
Servade min nyligen. Bilen har gått 8200 mil. Jag frågade om oljebyte och han rekommenderade det nästa service, dvs vid strax under 10.000 mil men det är något jag själv är tvungen att säga till om eftersom, precis som Andis skrev, inget som vanligen görs i den normala servicen. På polisbilar byter man tydligen olja i automatlådan efter 10.000 mil..
Thomas J skrev:Jag lämnade in min XC90 För spolning och uppdatering av lådan på volvoverkstad. Inga problem där men dom ville bara spola igenom 7-8 liter och det är alldeles för lite.
Men efter lite tjat så fick jag som jag ville.
Är det spolning med 12 liter som gäller och sedan fylla på med ca 3,5 liter efter spolning eller vad ska man kräva av dem? Det är ju en fördel om man ställer sig och kräver det att man vet vad man pratar om :wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom […]

V50 D2 har börjat vibrera

Haloj min V50 D2 har börjat vibrera vid b&ari[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Jag kom över 2st ok för 336-skivor f&oum[…]