Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. jag har sökt utan att hitta något liknande.

Jag har upptäckt att bilen vibrerar lite och låter väldigt mörkt nästan som om det går tungt på tomgångsvarvet. Men så fort jag gasar så försvinner det och går jämnare och tystare.

Först trodde jag att det var AC kompressorn som gjorde det för det vet man ju att dom gör så att det går lite tyngre.
Stängde av ACn men det låter likadant ändå.

Är detta något som någon annan med 2.5FT motorn upplever? Det kanske ska vara så?

Jag kan även tillägga att ett par mornar när jag har startat bilen när den är kall så har den gått på 4 burkar innan den går ner i varv (den varvar ca 1500 20-30 sek vid kallstart) tycker jag.
När detta händer så vibrerar det i ratten och det låter som den går på 4 burkar.

Jag har haft en Volvo 740 med T5 motor och jag vet hur det låter när en cylinder inte hänger med.
Kan detta ha att göra med oljudet på tomgången kanske? Typ en tändspole som är lite dålig just på tomgångsvarvet? Eller spridare som håller på att ge sig?

Är något utav dessa två komponenter något som vanligtvis felar på FT motorn?
eller så är den beräknade etanolhalten fel jämfört med det som är i tanken och du behöver åka in på volvo och justera halten
men har du inte någon form av garanti på en 2011?
Jag vet inte hur det är med garantier riktigt. Ska erkänna att jag inte har så stor koll. Det var nått med nybilsgarantin som gick ut i Oktober. Bilen min är uttagen sent 2010. Det var någon garanti som var på två år iaf.

Borde jag inte få någon sorts felkod på t.ex EGR om den står öppen?
Detta har varit när jag kört på etanol ca 3 tankar. Nu sist bytte jag till 98 för att jag tänkte om det har något att göra med soppablandingen. Men det låter likadant. Jag har kört ca 4 mil efter att jag tankat 98 oktanig bensin. Det ända som hände var att medelförbrukningen hitills har sjunkit till 16.6 istället för 17.7. Är itne det rätt mkt föresten? Jag gasar inte värst mkt. Men kör mest i stan.
För 1 år sedan hade jag liknade problem. Bilia justerade detta (beräknade etanolhalten) i samband med min ordinarie service. Felet har inte återkommit på snart 1 år. Bilen går som en klocka. Mitt tips är att åka till verkstaden o koppla in bilen och felsöka.
epostaren skrev:För 1 år sedan hade jag liknade problem. Bilia justerade detta (beräknade etanolhalten) i samband med min ordinarie service. Felet har inte återkommit på snart 1 år. Bilen går som en klocka. Mitt tips är att åka till verkstaden o koppla in bilen och felsöka.
Ursäkta en dum fråga, men är beräknad etanolhalt bilens test av oktantalet i etanolen, eller blandningsförhållande bensin/etanol eller vad?
Denesfay: Även om fabriksgarantin har gått ut så har du en femårig utsläppsgaranti, i alla fall om du kör på E85. Hur det är med bensin vet jag inte riktigt.
Så åk till en verkstad och låt dom läsa av OBD2-uttaget. Finns det anmärkningar och dom ligger inom området avgasutsläpp, så skall du åberopa utsläppsgarantin. Men kör slut på bensinen och tanka E85 först.

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?