Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ju nyare och mindre körd e väl att rekommendera, för i princip är det ju lite "slitage" på själva magnetspolarna som styr bromsventilerna, ju mera miltal, desto mera har BCM enheten gått varm och kanske fått jobba mera. Jag hade turen att hitta en enhet från en -06a som aldrig rullat på vägen, plast på bänkarna och den vita plasten på huven ännu ;) :-)-)
Behöver oavsett ditt BCM-nummer som sitter på din bil, jag litar inte på att det som står i VIDA stämmer mot verkligheten, jag har sett annat om man säger så då.
Stämmer mitt BCM-nummer på den enhet jag hämtar med ditt så kan Du få felsöka med den BCM:n

Troligen har Du det kända felet kallödning på kretskortet, det är det som oftast är felet med felkoden som Du har.
Kallat vad man vill men det finns även nyare som tappar kontakten. Ajaaa, jag ville bara vara vänlig.......
Varför inte felsöka för? Plocka dän styrenheten från aggregatet och prova kör pumpmotorn med 12V direkt på den, går pumpmotorn så har du fel i BCM eller dålig kontakt på kontakt stiften som sitter mellan styrenheten och pumpen. Detta tar en kvart att kontrollera, och ja byter du BCM måste du så vitt jag vet ha en med samma nummer, och ja du måste till en volvo verkstad och ladda programvara.
Tim skrev:Varför inte felsöka för? Plocka dän styrenheten från aggregatet och prova kör pumpmotorn med 12V direkt på den, går pumpmotorn så har du fel i BCM eller dålig kontakt på kontakt stiften som sitter mellan styrenheten och pumpen. Detta tar en kvart att kontrollera, och ja byter du BCM måste du så vitt jag vet ha en med samma nummer, och ja du måste till en volvo verkstad och ladda programvara.

Okej men hur gör man detta när det glappar, kommer och går. Ibland fungerar ju allt uppenbarligen. Och sedan så vips så får jag felkod och inget funkar. Så det är ju lite svårt å veta då.
hakankj skrev:
Tim skrev:Varför inte felsöka för? Plocka dän styrenheten från aggregatet och prova kör pumpmotorn med 12V direkt på den, går pumpmotorn så har du fel i BCM eller dålig kontakt på kontakt stiften som sitter mellan styrenheten och pumpen. Detta tar en kvart att kontrollera, och ja byter du BCM måste du så vitt jag vet ha en med samma nummer, och ja du måste till en volvo verkstad och ladda programvara.

Okej men hur gör man detta när det glappar, kommer och går. Ibland fungerar ju allt uppenbarligen. Och sedan så vips så får jag felkod och inget funkar. Så det är ju lite svårt å veta då.
Okej ja då blir det ju genast lite svårare. Förstod det som att det hade övergått till en permanent felkod, men jag skulle i alla fall, ta dän styrenheten, provköra pumpmotorn och lyssna så den låter normalt, alternativt göra det från vida, låter den normalt skulle jag prova att göra rent stiften mellan pumpmotorn och styrenheten i första hand. Innan jag byter någon styrenhet kanske helt i onödan.
På bilden ser man hur BCMn ser ut på TS bil och det är "pinnen" med 2 flatstift på inom röda rutan som är strömmatningen till pumpmotorn och när jag tog bort min söndriga BCM så var dessa stift lika rena som nya så för att se resten så måste man ev. plocka bort pumpmotorn och kolla i den var stiften kommer i och ta isär BCM och kolla hur änden ser ut, den är inte lödd utan fast med nån typ av fjäderbelastade stift ( har ej själv sett men hört andra som haft upp enheten ), så lättast e nog att köpa en ny eller beg. enhet på t.ex. såna villkor att man får lämna den tibax om det visar sej att felet inte ligger i den, så gjorde jag. När man googlar så för största delen av dem som fått koden bcm-0070 så har det visat sej vara fel på enheten.

Bild
TK1974 skrev:På bilden ser man hur BCMn ser ut på TS bil och det är "pinnen" med 2 flatstift på inom röda rutan som är strömmatningen till pumpmotorn och när jag tog bort min söndriga BCM så var dessa stift lika rena som nya så för att se resten så måste man ev. plocka bort pumpmotorn och kolla i den var stiften kommer i och ta isär BCM och kolla hur änden ser ut, den är inte lödd utan fast med nån typ av fjäderbelastade stift ( har ej själv sett men hört andra som haft upp enheten ), så lättast e nog att köpa en ny eller beg. enhet på t.ex. såna villkor att man får lämna den tibax om det visar sej att felet inte ligger i den, så gjorde jag. När man googlar så för största delen av dem som fått koden bcm-0070 så har det visat sej vara fel på enheten.

Bild
Det är dom stiften jag menar, dom kan se ut som ny men kan bli en fet hinna på dom som orsakar dålig kontakt, spraya på någon slags elektronik rengörning och prova montera ihop det, har vart med om att det har fungera ett flertal gånger.
Ökad komfort med 17”

Ja mer eller mindre. https://www.volvocarretail.[…]

Här sitter den på V70n, antar att det s[…]

Men jag förstår inte riktigt. Kan de in[…]

Nu när dom har tagit bort körlägesr[…]