Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dst02
[

Runt 20 kronor/mil i värdeförlust för en splirrans ny bil - det är ju jättebra siffror, dessutom på så kort tid. Varför är du missnöjd med det? Teknikens värld räknade med en värdeförlust på 40 967 per år om man behöll den tre år och totalt 6000 mil. Du ligger lite över detta, men då har du haft bilen kortare tid vilket ökar din overhead och dessutom kört fler antal mil.

Jag tycker du ska vara jättenöjd med att du kört en ny bil så billigt, jag har ägt begagnade bilar där värdeförlusten varit högre. Om man inte kan tänka sig att förlora ungefär de summorna ska man inte köpa helt ny bil, och kanske inte ha nyare bil alls..[/quote]

Nä inte alls missnöjd igentligen men de eftersom jg fick bilen till bra rabbatt, normalpris va ju runt 300000,- med drag å v däck å då blir ju tappet större. ÅF tog ju inte med mitt pris i beräkning menar jag.
Givetvis räknar de med normal rabatt. Det har inte sålts en Volvo till listpris senaste 20 åren.
av mati
andreas_lofgren skrev:Givetvis räknar de med normal rabatt. Det har inte sålts en Volvo till listpris senaste 20 åren.
Det är jag inte så säker på. Jag känner folk som har betalat det som stod på prislappen. Och hade jag inte prutat och tjatat när jag köpte min V70 för två år sedan hade jag fått betala listpris för den också. Jag tror tidur för bränslevärmaren bjöd de på. Visst fick jag viss rabatt till sist, men inte utan hetsig diskussion. Stackars säljaren får förmodligen leva på bröd och vatten nu i flera år.
Vad man får betala för en bil beror mycket på var nånstans man bor i landet tror jag. I städerna där konkurrensen är större har du säkert rätt, Andreas, men här på bondvischan där jag bor kan bilskojarna ta hutlöst betalt utan att de löper någon större risk att förlora sina kunder till andra märken eller ÅF. Det är mitt intryck iaf.
Jag avser nya bilar, var det sådana dina bekanta köpte eller begagnade?
Det är nog fler än man kan ana som betalar listpris för nya bilar.

/Martin
Jaså, jag vet nog faktiskt ingen. Oavsett lagerbil eller inte. Däremot så är rabattens storlek naturligtvis högst varierande. Mellan 6-22% har jag exempel på i min absolut närhet (dvs när jag har varit inblandad i affären) för nya bilar.
Säljarna gör nog vad dom kan när det gäller att få igenom en bra affär för dem. Yrkesskickligheter som att läsa kunden och stoppa denne i rätt fack, typ av säljare med avseende på personlighet osv.

Kan tänka mig att en del kunder blivit helt bortdribblade och är helt ovetande om att de gjort en maxad dålig affär.
Men det måste nog vara en ganska ovanlig händelse.
Har tre nära vänner som är bilsäljare och alla tre kan intyga att en förvånansvärt stor del av de som köper bil inte diskuterar priset alls. Dock säger dom att det är vanligast på begagnade bilar.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Vi har en V60 modellår 2020. Om jag skaffar […]

V90 läggs ner.

Dessa siffror går väl att få d[…]

Ardic 612D

Hej, jag har en Ardic 612 D dieselvärmare som[…]

Startproblem batteri?