Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mini_ice
Hejsan, ursäkta att jag skapar ytterligare en tråd om detta ämne men hittar inte det specifika svaret på min fråga.

Jag har en 01a dvs fas2 som fjädrarna är helt slut på då tidigare ägare dragit husvagn så har tänkt byta ut dessa men har några frågor.

1. Hur vet jag om jag har nivåreglering? Jag har vad som verkar vara vanliga stötdämpare, men hur ser nivåmatic ut någon kabel eller givare man kan kolla efter? Eller kan man se det på någon produkt skylt eller går man in på volvo?

2. Bilen har gått 27 +++ mil vad kan jag mer tänkas behöva byta? Mer än nya fjädrar, dämpare, skruv/mutter till nedre stötdämpar fästet samt läk armen? Brukar men behöva byta Dammskydd, lagring osv?? bilen har full service bok men det säger ju i sig inte så mycket om stötdämpare är bytta eller ej, så det har jag ingen koll på, men om ni som har V40 har några tips att komma med så mottages de gärna ljud man ska lyssna efter osv?

Hoppas jag inte skapar massa dubbelposter nu.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har för mig nivåmatdämparna har en gummibälg på sig, men jag kan ha fel, det var 12 år sedan jag skruvade på nivomat på min V40 jag hade då.

Jag bytte fjädrar bak på min S40 förra hösten, jag återanvände allt annat förutom ett av dammskydden som hade gett upp. Det bästa är nog om du kan kika lite innan du skrider till verket, eller om du har möjlighet att beställa delar medan bilen står nedskruvad.
Stötdämparna kan du ju testa, det klassiska att gunga bilen fungerar även 2012. Men visst, det lär väl inte skada med nya dämpare efter 27000mil.

/Martin
av JE Jr
När jag bytte stötdämpare bak på min V40 så var Sportdämparna på Volvo billigare (!!!) än Biltemas stötdämpare, så det kan vara värt att kolla upp! Det märktes inte så mycket att de skulle vara något hårdare heller så de kan du gott köra med tycker jag

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)