Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Guffe
Lite uppdatering av mitt problem med bilen....

Lämnade bilen som sagt till en kille som skulle hjälpa mig privat med att hitta felet det slutade med att han hade bilen i 2 veckor och det enda som gjordes var att ta ett nytt komp prov och detta prov visade som andra testet fast lite bättre då denna killen hade bättre instrument,

trycket låg på 12 bar på alla cylindrar så även ha sa att det inte är nått fel på motorn, han konstaterade dock att tändstiften var oljiga dvs att all bränsle av någon anledning inte bränds upp. fick tillbaka bilen och har fortsatt mitt felsökande.

Läste i detta forum om felkoden ECM-6806 Turboreglering flödesfel - Förlågt flöde. hittade i nästan alla fall att det måste vara fel på magnetventilen till turbon så åkte till volvo nu för en timme sen och köpte en ny för 590 kr, byte dito direkt när jag kom hem startade bilen men blev mycket besviken då bilen fortfarande går skit på tomgång åkte iväg då jag inte var hemma när jag byte ventilen stampade på gasen och wow vilken skillnad helt plötsligt så har jag turbo i bilen den sticker iväg som bara faan ursäkta utrycket men nått fel är kvar som sagt för när man drar på 2:an så sticker den iväg som den skall men när man växlar upp till högre växlar så motar den en liten stund innan den sticker iväg som vanligt, men en sak är ju iaf klart att magnetventilen var trasig så detta fel har iaf åtgärdats, har bytt 2 st tändspolar men finns ju risk att det är fel på flera har även misstänkt nån spridare så har hällt i en skruvkork full med 2 takts olja efter ett tips samt en injektions cleaner för spridare men har inte märkt nån skillnad ännu.

Som sagt vad som är kollat är.

* Att den inte läcker luft nånstans
* luftmassemätaren är bytt på volvo för att utesluta att det inte är fel på den ( men om det nu var fel på magnetventilen kan det fortfarande vara LMM som är boven ?. har planerat att ta ur den som sitter nu och göra rent givaren så det inte är en massa skit på den)
* Kamremmen är kollad och skall bytas inom kort tillsammans med allt som tillkommer runt ett kamremsbyte, VVT enheten skall tydligen vara glapp eller nått så den måste åxå fixas

Har läst nått om kamaxelgivare och rengörning av dito. kan den orsaka mitt problem ?
Gasspjället är av model nyare då den har den gula etiketten och är bytt 2009 om nu den har fått beläggning på sig kan den
vara orsaken till varför den går så dåligt på tomgång ?

En himla massa funderingar, och till er som undrar så har jag släppt skojaren som jag köpte bilen av då han inte vill veta av nått kontrakt har anmält honom men fick bara som svar att jag är inte den enda som han lurat så kan ju inte bara gå hör och vänta utan måste fixa bilen.

Snälla alla snillen här inne kom med nått konstruktivt som kan hjälpa mig hitta felet på min bil. för anledningen till att jag inte har kostat på kamremsbyte än är ju att jag vill ju få bilen att fungera till 100 % innan jag kostar på mig flera tusen för detta kamremsbyte.
Användarvisningsbild
av gaggi77
Hej

Har en Volvo S60 2.4 2002, 266000 mil. Hade också problem med tomgången, ner till 500 varv sen åker den upp till 1100 varv, när man kör så blir motor nervös osv men för ngr dagar sen tog jag bort spjällhuset och LLM. De var mycket skitiga kan jag säga. Rengjorde allt och köpte ny packning till spjället, monterade tillbaka och bilen var nyfödd! Stabil tomgång, mjuk körning och jag var riktig nöjd trots att mitt spjällhus är med vit etikett Magneti Marelli. :-)-)

Mvh
av Guffe
gaggi77 skrev:Hej

Har en Volvo S60 2.4 2002, 266000 mil. Hade också problem med tomgången, ner till 500 varv sen åker den upp till 1100 varv, när man kör så blir motor nervös osv men för ngr dagar sen tog jag bort spjällhuset och LLM. De var mycket skitiga kan jag säga. Rengjorde allt och köpte ny packning till spjället, monterade tillbaka och bilen var nyfödd! Stabil tomgång, mjuk körning och jag var riktig nöjd trots att mitt spjällhus är med vit etikett Magneti Marelli. :-)-)

Mvh
Har faktiskt varit inne på detta en längre tid att ta ner spjällhuset och LLM för rengörning, LLM tänkte jag fixa själv med rengörning men har blivit varnad då den är mycket känslig, vad använde du för att göra rent LLM och gjorde du rent hela enheten eller bara sensorn ?. när det gäller spjällhuset så kommer jag åka till en lokal firma då jag inte vågar skruva själv, men skall först åka till macken för att köpa startspray för att se så det inte är nån luftläcka som orsakar problemet.

Idag när jag åkte till jobbet och bilen var såklart kall så upplevde jag att bilen går mycket bättre den motar inte som den gör när bilen är varm, har 2 slutsatser som jag tror kan vara orsaken till detta.

1. Om det är nån luftläcka så kanske det inte läcker när bilen är kall för det har inte hunnit att expandera pga av värmen t.ex om det skulle läcka runt insuget.

2. När bilen är kall så ställer sig spjället i nått speciellt läge eller öppnar extra mycket för att få ett högre varv ?? vet inte hur detta fungerar men på gamla bilar så fick man ju använda "choke" vet inte hur detta fungerar på nyare bilar, nån som vet hur bilen beter sig eller hur regleringen fungerar när bilen är kall
Användarvisningsbild
av gaggi77
Du använder bomullspinnar till LLM. Spraya lite crc på bomullen och rör mjukt vid, tryck inte hårt. Du ser att bomullen blir svart. Byt andra sidan och gör om igen om igen tills den blir ren. Sätt den tillbaka i luftfilters burk och se till att den sitter tätt i.
För att tvätta spjällhuset är det inga större problem. Spraya in och använd en ren vit trasa. Du ser att den är svart precis där, där den stänger runt om. Lyft upp lite och rengör noga. Den ska se ut som ny. Köp en ny packning och montera tillbaka. Det skulle vara klokt att ta bort minus kabel från batteriet i en halv timme innan du startar. Det är möjligt att programvaran anpassat sig lite efter det orena gasspjällshuset typ. Efter en halvtime sätt tillbaka minus kabel och lycka till!
Senast redigerad av 1 gaggi77, redigerad totalt 0 gånger.
av Guffe
dieselmagnus skrev:Tja har ni ett skrivet avtal med hans underskrift så får ju han ta det annars får du ju gå till en civilrättslig domstol.
Jag vet. En sådan process tar tid och vad skall jag göra under tiden tycker du. Vänta ?. Nej vill gå igång bilen. Får när jag har hittat felet ta beslut om det är värt att strida för. Än så länge så har jag lagt ut 900 spänn. Kan ju knappast begära att han skall betala bytet av kamremen då det är en förslitningssak och får väl skylla mig själv för att jag inte kollade upp detta när jag köpte bilen. Men fick ju ner priset från 35.000 till 25.000 så skall väl inte klaga allt för mycket.
Användarvisningsbild
av gaggi77
Att byta kamrem kostar inte 35000:- inte heller 25000:- eller du menar hela motor!
Jag köpte min S60 2002 för två veckor sen för 23000:- vad f... och jag hade nästan samma problem som du. Motor värme kom aldrig upp till 90 grader och tomgången var galen och den gick dåligt men efter att jag köpte ny termostat på Billia 225:- och rengjorde spjället och LLM så blev bilen frisk!
Det återstår bara att byta höger fram hjullager. Den hörs tydligt när jag kör över 60 och svänger svagt till vänster då förflyttas tyngden på höger hjul och då hörs mer dock när jag svänger åt höger och tyngden förflyttas på vänster hjul så slutar det helt att skramla typ. Kan man åka till skrot och ta ner hjullager från en S60 som har gått 15000 mil?
av Guffe
gaggi77 skrev:Att byta kamrem kostar inte 35000:- inte heller 25000:- eller du menar hela motor!
Jag köpte min S60 2002 för två veckor sen för 23000:- vad f... och jag hade nästan samma problem som du. Motor värme kom aldrig upp till 90 grader och tomgången var galen och den gick dåligt men efter att jag köpte ny termostat på Billia 225:- och rengjorde spjället och LLM så blev bilen frisk!
Det återstår bara att byta höger fram hjullager. Den hörs tydligt när jag kör över 60 och svänger svagt till vänster då förflyttas tyngden på höger hjul och då hörs mer dock när jag svänger åt höger och tyngden förflyttas på vänster hjul så slutar det helt att skramla typ. Kan man åka till skrot och ta ner hjullager från en S60 som har gått 15000 mil?
När jag nämner 35000 kr och 25000 kr så är det inköpet av bilen då jag precis har köpt bilen.. nej byte av kamrem har jag fått ett pris på 5000 kr.. Termostat har även jag bytt och den går nu upp till 90 grader. en fråga ang. ditt problem, din bil gick dåligt på tomgång och när du gjorde rent spjäll och LLM så går bilen klockrent. innan du gjorde rent detta hur gick bilen när du körde med den. för jag har nu problemet att bilen motar upp till c:a 2000 rpm innan det känns att det släpper och bilen sticker iväg som en kula.
Användarvisningsbild
av gaggi77
Problemet var att när jag frikopplar och bromsar in så går tomgången ner till 500 varv och sen när jag stannar går varvet upp till 1200 v och sen ner till 700 - 900 v. Sen när jag växlar så går varvet snabbt ner och då hade jag lite svårt att växla det känndes som kick back typ. När jag gasade orkade den inte men nu är det helt anorlunda. Mjuk, stabil mer kraft.
Du har turbo och det är relativt normalt att när du trampar på gaspedalen från 1000 varv i andra växel så behöver turbo trycka in laddtrycket! Runt 2000 varv brukar laddet komma upp och då känner du att bilen går bättre. Så det är inget konstigt.
Senast redigerad av 1 gaggi77, redigerad totalt 0 gånger.
av Guffe
gaggi77 skrev:Problemet var att när jag frikopplar och bromsar in så går tomgången ner till 500 varv och sen när jag stannar går varvet upp till 1200 v och sen ner till 700 - 900 v. Sen när jag växlar så går varvet snabbt ner och då hade jag lite svårt att växa det känndes som kick back typ. När jag gasade orkade den inte men nu är det helt anorlunda. Mjuk, stabil mer kraft.
Du har turbo och det är relativt normalt att när du trampar på gaspedalen från 1000 varv i andra växel så behöver turbo trycka in laddtrycket! Runt 2000 varv brukar laddet komma upp och då känner du att bilen går bättre. Så det är inget konstigt.
Jo "trust me" det är nått fel då den motar ordentligt innan nått släpper och den sticker iväg som den skall, ibland känns det som motorn bluddrar och har hänt att det smäller lite lätt i avgasröret innan den tänder till och sticker som den skall, det kanske är ytterligare nån tändspole som är trasig för ställer man sig bakom bilen och lyssnar på avgasröret så hör man klart och tydligt att det bluddrar till när den går ner i varv
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Diameterskillnaden på hjulet blir stor vid R[…]

Kloka tankar! Även om min bil är lastgam[…]

Relä K uppbrunnet.

Sitter där ett relä med 87 och 87b m&ari[…]

Identifiering Volvofälg