Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Motherpearl
#703337
Hej allihop!

Backljuset på min bil slocknade härromdagen.
Tror inte jag gjort något speciellt med bilen som ska ha påverkat detta.

- Jag har kollat säkringen men den var hel, har även bytt den för säkerhets skull.
- Jag har bytt båda glödlamporna bak, som också var hela men jag bytte i alla fall.

Nu undrar jag om någon har något förslag på vad jag kan göra.
Jag har hört om en "backljuskontakt" som sitter på växellådan (jag har manuell låda, 5-växlad).
På skruva.se finns denna kontakt till salu: http://www.skruvat.se/Kontakt-backljus-P11633.aspx

Tror ni att det kan vara den som spökar?
Läste i någon tråd att man måste montera loss växellådan för att komma åt kontakten.
Låter fantastiskt jobbigt. Meka kan jag men har aldrig gjort ett så stort jobb.
Någon som bytt den kontakten och har några tips?

Vore jätteglad för all hjälp jag kan få.
Tack gubbar!

Mvh,
Daniel
Senast redigerad av 1 Motherpearl, redigerad totalt 0 gånger.
av Motherpearl
#703402
Rådlös skrev:Innan du köper ny kontakt och börjar lyfta ner växellådan, mät med en multimeter i lampsocklarna.
Det låter som en bra grej.
Ett par frågor då.

Räcker det att jag letar upp +/- i lampsockeln för glödlampan till backljuset och ser om det ger någon ström när jag lägger i backen?
Om jag får ström så vet jag ju att det inte är kontakten som är sönder antar jag. Så det är väl bra att kolla.
Om jag inte får ström så borde kanske nästa steg vara att byta kontakten?

Någon som vet var +/- sitter på lampsockeln?

Ska prova i kväll.

Tack!

Mvh,
Daniel
av Rådlös
#703412
Jo, du antar rätt, sätt nyckeln i körläge, du behöver inte ha motorn igång, lägg i backen.
Polaritet i glödlampor är ovesäntligt, men det är så att mittenpolen-erna är plus och "metallkroppen" höljet är minus. Har du kollat ett schema så att det inte finns ett relä i sammanhanget? Jag har inget schema just nu här så jag kan inte säga det ena eller andra. Men om det finns ett relä, så finns det en tänkbar felkälla till. Kolla i någon verkstadshandbok.
av Motherpearl
#703419
Rådlös skrev:Jo, du antar rätt, sätt nyckeln i körläge, du behöver inte ha motorn igång, lägg i backen.
Polaritet i glödlampor är ovesäntligt, men det är så att mittenpolen-erna är plus och "metallkroppen" höljet är minus. Har du kollat ett schema så att det inte finns ett relä i sammanhanget? Jag har inget schema just nu här så jag kan inte säga det ena eller andra. Men om det finns ett relä, så finns det en tänkbar felkälla till. Kolla i någon verkstadshandbok.
Gud vad bra.
mittpolen = plus
metallkroppen = minus

Ska kolla i sockeln för positionsljus eller så först så jag hittar rätt.
Finemang =)

Vad gäller relä så har jag funderat på det också.
Ska få fatt i en reparationsbok från Haynes i kväll så där lär jag ju kunna kolla.
Men jag har hört att enda "reläet" är kontakten på växellådan.

Tack så länge.

Mvh,
Daniel
av Motherpearl
#703421
En nybörjarfråga bara...

När jag mäter i sockeln med multimetern så ska väl "vredet" stå på "V" och "20" (eftersom jag vill mäta upp till 12 V)?
Den röda sladden (plus) sätter jag i "hålet" V/mA och den svarta (jord/minus) i COM.

Stämmer detta.
Helvete vilken nybörjare jag är!

Ha ha ha...
av Amarace
#703934
Och inte bara på "V", det ska vara för Likström också, dom flesta multimetrar har olika inställning beroend epå om man ska mäta Likström eller VÄxelström (växelström är AC ~, likström DC är ett liggande streck med prickar (korta streck) under ).

Sen finns inga socklar att mäta eftersom bakljusen har ett kretskort med lösa socklar, så man måste mäta på kretskortet.
av Rådlös
#704002
Om du känner att du har "luckor" angående ellära, så rekommenderas den här boken: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... 012-p80003
Den är skriven för många av dom som var sjuka eller hade andra ospecifierade förhinder på fysiklektionerna på högstadiet. Men alla har nytta och glädje av boken. Oavsett vilka kunskaper man har. Den ser ut som en bok som normalt skulle ha kostat flera hundra kronor, men den kostar under 50-lappen!
Snart är det jul. Skriv in den boken på önskelistan.
av Motherpearl
#704066
Amarace skrev:Och inte bara på "V", det ska vara för Likström också, dom flesta multimetrar har olika inställning beroend epå om man ska mäta Likström eller VÄxelström (växelström är AC ~, likström DC är ett liggande streck med prickar (korta streck) under ).

Sen finns inga socklar att mäta eftersom bakljusen har ett kretskort med lösa socklar, så man måste mäta på kretskortet.
Tackar. Det där med Likström lyckades jag lista ut genom att ringa min far =)
Däremot (som du också nämner) lyckades jag inte mäta vid backljusen eftersom det sitter kretskort och grejer där.
Lampan skruvar man ut tillsammans med ett runt svart plastfäste.
Vågar inte pilla med multimetern hur som helst (fast man kanske inte kan paja något?).

Någon som känner sig hågad till att beskriva hur jag ska mäta strömmen?
Ska jag leta upp några speciella punkter på kretskortet eller räcker det att leta upp sladden från växellådan och mäta på den?

Lär mig massor på det här. Gött.

Boken ska jag köpa direkt!
Jag var nog inte helt nykter på el-lektonerna i skolan.

Mvh,
Daniel
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]