Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej! Har nyligen införskaffat mig en Volvo 945a från 1997. Bilen är en lättryckare med en B230FK, dock är WGn bytt, så bilen går som en fulltryckare. Topplocket renoverades sommaren 2011, i samband med det böts vattenpump, kamrem och allt därtill. Ny kylare i våras.

Nu till problemet. När jag startar bilen kall (Stått en hel natt) så går motorn fruktansvärt dåligt i ca 10-15 sekunder, det dunkar och slår i hela bilen när jag startar. Verkar som om den inte riktigt tänder rätt/går på alla burkar.. Ger man dock bilen lite gas direkt när man startar så spinner motorn som vanligt. Bilen är även hyffsat svårtstartat, man får hålla nyckeln i läge tre ett antal sekunder innan den hoppar igång.

Men som skrivet, efter ca 10s så går bilen som vanligt, tomgången ligger stabilt. Även vid körning så funkar allt som sig bör, inga konstigheter där.

Mina teorier om vad som kan vara felet är att 1. Batteriet är dåligt (Måste hitta min multimeter, så kan jag mäta om så är fallet..) 2. Tändsystemet är dåligt, Stift, rotor, tändkablar?

Är jag på rätt spår, eller letar jag fel på fel ställen?

Tack på förhand!
/Jocke
Bortsett från startproblemet vore det intressant att veta hur det går med felkodsutläsningen och vilken variant av blinkkodsläsare som fungerar på -97. Rapportera gärna. Här finns en som funkar åtminstone på vissa -96 (däribland min), om du inte redan hittat motsvarande.

Mvh
Läckage koppling v70 II

Iallafall på äldre V70 så g&arin[…]

Kanske dags att byta oljan i Haldexkopplingen? Fil[…]

Om det är kabelfel så vet jag inte om d[…]

Bromsar på S60

Det som jag tycker är konstigt är dels a[…]