- sön 25 nov 2012, 22:12
#703250
Igår hämtade jag ut min andra Volvo jag någonsin ägt, en V70 Momentum Drive -12 som gått ca 1940 mil. Jag är mycket nöjd med bilen (gick från en V50 Kinetic D2 -11) men två saker har fångat min uppmärksamhet. Jag har provat att söka en del men inte hittat något som riktigt stämmer in så jag postar denna tråd.
1) När jag provkörde bilen var det obalans i kupéfläkten, det lät som en jetmotor när den var igång. Det visade sig vara ett blött löv som åkt ner och in i ventilationen och lagt sig och torkat på ett av fläktens blad. Att ta bort detta visade sig vara en inte alltför lätt uppgift för volvo-verkstan då de helst inte ville riva hela instrumentpanelen för att komma åt. Efter ngn dag återkopplade säljaren och berättade att man hade hittat ett sätt att komma åt fläkten genom att ta bort/gå via handskfacket. Det gick tydligen bra, oljudet är borta men det är istället ett konstant vindblås nu under handskfacket (ner mot golvet). Det går i takt med hastigheten på kupéfläkten så spontant känns det som att det inte är helt "tätt" där det borde vara det. Om jag ställer in fläkten på endast fönster (huvud) så blåser det ändå där nere). Tittar man där under så kan det tyckas sakna en kåpa eller kanske det ej är så, jag har tagit två bilder iaf, se nedan. Någon som har tips om vad det skulle kunna vara? Det ska ju vara lika "tyst" där som på förarsidans golv-utblås.


2) Jag är väldigt dålig på att beskriva hur ett ljud låter men jag ska försöka iaf. I låga hastigheter, kanske 10-40 km/h och på låga varv runt ca 1000-1400 rpm (framför allt mellan 1100-1300) så kommer ett sorts vibrerande/molande ljud från (vad det låter som när jag sitter i förarstolen) höger fram någonstans, troligtvis hjulhuset. Kör man på 1:an och 2:an hörs det men jag tycker mig inte höra det på högre växlar men kupéljudet ökar ju med hastigheten. Släpper jag gasen så varvet sjunker eller gasar till så försvinner det. Det är inte jättehögt ljud men det hörs ändå tillräckligt för att man ska reagera på det. Det är ingen skillnad om man exempelvis svänger utan det verkar istället bara ha med motorvarvet att göra. Likaså spelar det ingen roll om motorn är kall eller varm. Någon som har en idé om vad detta kan vara? Det var säkert där när jag provkörde bilen men min uppmärksamhet fångades av oljudet från kupéfläkten.
Jag ska prata med säljaren om detta imorgon men jag tänkte ändå rådfråga alla ni som kan sånt här också!
För övrigt är jag mycket nöjd med bilen! :)
Tack på förhand
1) När jag provkörde bilen var det obalans i kupéfläkten, det lät som en jetmotor när den var igång. Det visade sig vara ett blött löv som åkt ner och in i ventilationen och lagt sig och torkat på ett av fläktens blad. Att ta bort detta visade sig vara en inte alltför lätt uppgift för volvo-verkstan då de helst inte ville riva hela instrumentpanelen för att komma åt. Efter ngn dag återkopplade säljaren och berättade att man hade hittat ett sätt att komma åt fläkten genom att ta bort/gå via handskfacket. Det gick tydligen bra, oljudet är borta men det är istället ett konstant vindblås nu under handskfacket (ner mot golvet). Det går i takt med hastigheten på kupéfläkten så spontant känns det som att det inte är helt "tätt" där det borde vara det. Om jag ställer in fläkten på endast fönster (huvud) så blåser det ändå där nere). Tittar man där under så kan det tyckas sakna en kåpa eller kanske det ej är så, jag har tagit två bilder iaf, se nedan. Någon som har tips om vad det skulle kunna vara? Det ska ju vara lika "tyst" där som på förarsidans golv-utblås.


2) Jag är väldigt dålig på att beskriva hur ett ljud låter men jag ska försöka iaf. I låga hastigheter, kanske 10-40 km/h och på låga varv runt ca 1000-1400 rpm (framför allt mellan 1100-1300) så kommer ett sorts vibrerande/molande ljud från (vad det låter som när jag sitter i förarstolen) höger fram någonstans, troligtvis hjulhuset. Kör man på 1:an och 2:an hörs det men jag tycker mig inte höra det på högre växlar men kupéljudet ökar ju med hastigheten. Släpper jag gasen så varvet sjunker eller gasar till så försvinner det. Det är inte jättehögt ljud men det hörs ändå tillräckligt för att man ska reagera på det. Det är ingen skillnad om man exempelvis svänger utan det verkar istället bara ha med motorvarvet att göra. Likaså spelar det ingen roll om motorn är kall eller varm. Någon som har en idé om vad detta kan vara? Det var säkert där när jag provkörde bilen men min uppmärksamhet fångades av oljudet från kupéfläkten.
Jag ska prata med säljaren om detta imorgon men jag tänkte ändå rådfråga alla ni som kan sånt här också!
För övrigt är jag mycket nöjd med bilen! :)
Tack på förhand