Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tog loss däcket på höger och vänster sida sida, detta är vad jag såg, ingen krängningshämmare eller dylikt som gått sönder.
Dvs. båda bussningarna har separerat sig från metallen.
Kan det vara detta som skapat vibrationerna?

Höger sida bakre bussning länkarm
Bild

Vänster sida bakre bussning länkarm
Bild

Bild
henkebenke78 skrev:Det är ju bara att byta de där länkarmarna.

Men jag hade liknande symptom som du beskriver av att bromsen låg an. Kom efter några minuters körning då skivan blev varm.
Bromsen? Inte handbromsen då? Vad gjorde du för att lösa detta?
Nä, färdbromsen.

Det blev så att jag bytte oket, men det var en följd av en trasig luftningsnippel och att jag tryckte ut kolven för långt när jag skulle jucka igång det.

Om man trycker ut och tillbaka kolven i oket några gånger tills det känns lätt att trycka in kolven igen, brukar vara en fix som funkar några år.

Efter att ha lossat oket och tagit bort beläggen så tar man och lägger en kloss i oket så att kolven inte kan åka ut för långt. Sen pumpar man ut kolven med bromspedalen, trycker tillbaka den med skruvtving/rörtång eller vad man har att tillgå som fungerar. Och upprepar tills kolven glider lätt.

Och så tar man kopparpasta på alla glidytor mellan beläggen och oket efter att ha rengort ytorna ordentligt medelst skrapning och stålborstning.
Problemet löstes med en balansering av däcken, var först in på en däckverkstad men dom sa att däcken var balanserade, så böt jag bussningarna i länkarmen men problemet kvarstod.
Däremot blev den lite styvare och inte svajade fram och tillbaka som ett skepp när man svängde höger sen vänster.
For in till min vanliga däckverkstad som sa att alla däcken var lite obalanserade, så då var problemet löst!

Mvh Tommy
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]